Aligha nem a tegnapi nap fotós szakmai híre, hogy tulajdonost cserélt a világ legnagyobb fotó ügynöksége, a Getty Images.
Persze sok vizet nem zavar, lényegében eddig se tudta senki, hogy a Hellman & Friedman tulajdonában volt a Getty és ezután se fognak sokan foglalkozni vele, hogy a Carlyle Group lett az új tulajdonos. Az is csak érdekesség szinten számít a legtöbbünknek – pláne itt Közép-Európa keleti szegletében – hogy a tranzakcióra 3.3 milliárd dollárért került sor. Még azokat a lapokat sem biztos, hogy nagyon érdekli, akiknek élő szerződései vannak a céggel, és napi szinten használják a fotóikat. Most legalábbis nem érinti őket.
A nagy kérdés minden ilyen adás-vétel esetében, hogy vajon mit hoz egy új tulajdonos, esetleg egy új menedzsment, és egy esetlegesen ebből fakadó üzleti, stratégiai irányváltás?
A British Journal of Photography cikke szerint a vállalat irányítását továbbra is a társalapító Mark Getty és családja viszi tovább, akiknek a tulajdonosi hányada 2008-ban 15%-ot tett ki a cégben. Sőt a cikk szerint másik társalapító, Jonathan Klein is jelentős összeget fektet majd a cégbe. De vajon az új tulajdonos hosszú távon beéri-e azzal, hogy van egy tulajdona, aminek a működésébe nem szól bele? Persze amíg jól megy a cég és úgy működik, hogy az neki is jó legyen, addig nem fognak beleszólni. Kérdés, hogy a fotók szerepének és a sajtó világának folyamatos átalakulásai mellett meddig tart majd ki ez az állapot, és mikor fogják a gazdasági döntések felülírni a szakmai döntéseket? És hogy azok mit hozhatnak. A többi kapcsolódó gondolatomat meg már megírtam akkor, mikor a tulajdonosváltás még csak lehetőségként került szóba. A többi meg majd úgyis kiderül.
Egyelőre nyugalom van, a Getty a világ egyik (ha nem a) legnagyobb fotó ügynöksége, ami folyamatosan kebelezi be konkurenseit, ezzel tovább növelve saját fotó archívumát, piaci részesedését, és szükség szerűen a bevételeit és a részvényesek osztalékát is. A hírek szerint az eddigi tulajdonosok befektetését kitermelte a cég, és elégedetten nyilatkoznak a befektetésről. Ugyanakkor három-négy évnél tovább nem szoktak megtartani egy befektetést sem, így számukra ideje volt túladni, ezt diktálta szokásos üzleti stratégiájuk.
Mark Getty optimista az új üzlettel és a céggel kapcsolatban is. Mint mondja, üzleti modelljük forradalmi, remekül működik, és üzletileg is sikeres.
A BJP készített egy interjút az ügynökség társalapító-elnökével, Jonathan Kleinnel, aki arról mesélt nekik, hogy a képeiket az ügynökségre bízó fotósokra nézve nem fog semmi változni az új tulajdonosi háttérrel sem. Amit az utóbbi években elértek a sajtófotó világában, azt mind megőrzik, és folytatni fogják. Kijelenti: “A sajtófotózás jövője fontos a világ számára, és fontos nekünk is. Ez egyáltalán nem fog változni.” Hozzáteszi: “Még mindig teljesen elkötelezettek vagyunk a képek iránt. Elkötelezettek vagyunk az újítások iránt is. Mi voltunk felelősek az iparág szinte minden változásáért az elmúlt húsz évben. Mégis szinte teljesen ugyanazok maradtunk. A cég vezetői (egy kivétellel) mind legalább tíz éve a cégnél vannak.”
Elárulja azt is, hogy a közeljövőben céljuk agresszívebben terjeszkedni a Közel-Keleten, Ázsiában, Latin-Amerikában. Mint mondja, míg Angliában és Amerikában elég erős helyzetük van az ún. editorial, hírügynökségi fotók területén, addig komolyabb terjeszkedésre készülnek a nemzetközi piacon. A cégvezető úgy fogalmaz: “Az Egyesült Királyságban sokan azt hiszik, hogy a Getty csak egy fotó archívum. Más országokban azt hiszik, hogy csak hírképekkel, vagy csak sportfotókkal, vagy csak stock képekkel foglalkozunk. De valójában mi vagyunk a világ legnagyobb kép forrása. Pont.”