Formula-1 promó a belvárosban

Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

A közmédia nagyszabású koncertek mellett Jenson Button látványos belvárosi Forma-1 parádéval ünnepelte a Magyar Televízió fennállásának 55. évfordulóját, és a Vodafone promóciós rendezvényét. Aki szereti az ilyet, annak néhány óra (talán) önfeledt szórakozás, és izgalmas program. Aki nem rajong az ilyen felhajtásért, annak csak közlekedési káosz, elviselhetetlen embertömeg, dobhártya szaggató hangzavar és égett gumi szag, de szakmailag már az alapötlet is bűzlik.

Egy kicsit megkéstem ezzel az írással, de ha már van 1-2 szép képem a driftelő Jenson Buttonról, akkor azt csak ki kellett tennem, és különben is vannak dolgok, amik mellett nem lehet szabad elmenni szó nélkül – pláne egy szakmai blogon.

A Forma1 rajongóknak hatalmas élményt jelentett a május 1-ei Forma1 rendezvény a belvárosban. Jenson Button mindent megtett a közönség szórakoztatásáért, és végülis ez a lényeg. Alaposan elfüstölt egy szett gumit, bemutatva, hogyan kell a McLarennel driftelni, és kátyúk ide vagy oda, bebizonyította a kétkedőknek, hogy a belvárosban is lehet 260-al száguldani.
A rajongók számára a többi nem számít. Láthatták a kedvencüket, ráadásul ingyen, és a Hungaroringig se kellett elmenniük érte. Kit érdekel, hogy a média jogosan panaszkodik a munkakörülményeire?

Az olvasók nem törődnek vele, hogy az újságíró tud-e dolgozni. Nem is kell nekik, mert nem az ő dolguk, sőt olykor maguk is hozzájárulnak ehhez, de ez most egy másik történet. Miért érdekelné a közönséget, hogy a sajtó nem tudja a munkáját végezni, ha a sajtó osztályt se érdekli, akiknek ezzel kellene foglalkoznia?

A nézőknek azzal sem kell foglalkozniuk, hogy milyen az esemény látványa. A látványtervezéssel (is) a rendezvényszervezőknek kell(ene) foglalkozni. Tudniuk kéne, hogy a fotósok számára a fő kérdés, hogy milyen kép mutatja be igazán az esemény lényegét, milyen látvány képes megörökíteni ezt a különlegesnek szánt hangulatot. Ha meg nem tudják maguktól, konzultáljanak fotósokkal, akik értenek hozzá.

Fotó: Klein Péter/Vodafone

Mi lehet a látvány?
Autó száguld az aszfalton? Ilyet látunk minden (második) héten Forma1 versenyen, sőt fényképeztük is már valamennyien, akik jártunk már fényképezőgéppel a Hungaroringen. Persze, aki a mobiljával akar F1 autót fényképezni, és ennél közelebb nem tud kerülni hozzá, annak ez is nagy élmény. Bár az ilyen cirkusz inkább azokban az országokban igazán nagy szám, ahol nincs Forma1 verseny.

Aki nem járt még ilyen közel kedvenc pilótájához, vagy nem látta még az ezüst színű gépet füstölve pörögni, vagy mindegy neki, csak hangosan bőgjön az a verda, az élvezte, és élvezettel fényképezte.
Aki sajtó számára próbálta megörökíteni az eseményeket, az minimum a homlokát ráncolta. A hangzatos cím, hogy Forma1 a városban nehezen leképezhető, nehezen bemutatható. Legalábbis ilyen körülmények közt.

A sajtóban a belvárosi F1 nagydíj képeinek csak úgy van értelme, ha azokon a képeken látszik is, hogy tényleg a belvárosban készültek. Netán szép fővárosunk jellegzetességei is felismerhetők. Nem véletlen, hogy a korábbi években a Red Bull hasonló utcai Forma1 parádéi rendre helyi látványosságok körül zajlottak. Annak idején Budapesten a Hősök terén, a Lánchídon és környékén, a Budai Várban, Siófokon és Tihanyban.
Nagyon elvi síkon a Vodafone is próbálta becsempészni a program környezetébe a budapesti látványosságot. Épp csak a fotókon nem látszott sem a Parlament, sem a Bazilika, ami előtt mögött az egész esemény zajlott. Erről persze nem a fotósaik tehettek, hanem a szervezés és a körülmények.  Viszont ezek nélkül a látványelemek nélkül nincs más a képeken, mint autó az úton, esetleg emberekkel, de a belvárosi helyszín, ami pont az esemény lényege lenne, nem látszik egyáltalán.

Ahogy a Száguldó Cirkusz is írta, a szervezői hozzáértés maximális hiányára utal, hogy a fotósokat lényegében csak onnan nem engedték dolgozni, ahonnan lehetett volna jó képeket készíteni, amin látszik a környezet. A hivatalos fotós terület háta mögötti Bazilikával csak egy pár fotós tudott képet készíteni. Azt is csak a szabályok megsértése árán, azonnal ki is dobták onnan őket, nehogy további jó képek készülhessenek. Ráadásul még a saját fotósaik sem készítettek hasonló képeket….miért is tették volna?

Readers Comments (9)

  1. Hát igen, a rendezvény-szervezés is szakma, amit tanulni kell. Bezzeg a Vodafone reklámfilmjében az éppen odafurakodó kisfiú persze remek képeket tud készíteni – ugyan arról a helyről a mobiljával! – mind a nagy sebességgel elhúzó, mind a később pörgő versenyautóról! Na ne! (Csupán egy pontosítás Attila: azért minden héten nincsen F1-es verseny.)

    • Jogos, tényleg csak két hetente van futam (kigegészítettem), de a lényegen nem változtat sokat…

      A reklám annyiból helytálló, hogy aki csak egy élményfotót akart lőni mobillal arra elég volt a lehetőség.

      • Attila teljesen igazad van a cikkel kapcsolatban, én is véletlen tudtam csak áttörni magam egy másik részen. Azonban a cikk elején pont arról beszélsz hogy milyen jó képeid vannak, aminek a közepén egy hatalmas élvezhetetlen szar vízjel van. Tehát a képeidet senki se tudja élvezni csak Te. Ezt most ne bántásként vedd, hanem úgy hogy míg a blogodat élvezettel olvasom 1db képedre se kattintok rá, mert mindegyiket középen hatalmas saláta van.

        • Szergely: amíg vannak emberek, akik inkább kinyomtatják vízjellel a közepén a képeket, és még csak meg se kérdezik, hogy mennyibe kerülne, hogy megkapják, addig sajnos ez így fog maradni.
          Maximálisan megértlek, nekem se tetszik a vízjelezés, de inkább élvezhetetlenné teszem a képeket, minthogy vitatkoznom, és pereskednem kelljen azokkal, akik engedély nélkül használják a képeimet…

          • Ezt én is megértem Attila. De vedd figyelembe, hogy 5-6 perrel már lehet szép summát keresnél :D. Jó nyilván nem ez a megoldás, és nagyon sajnálom, ennyire vízjelezni kell a képeidet. :/

  2. Atti szerintem csak irigykedsz, hogy nem neked lett a legjobb képed. 🙂

    Na meg, ahogy le is írtátok ez inkább egy reklámfilm forgatásról szólt, mintsem sajtó rendezvény lett volna.

    • Persze, hogy irígykedek, téged is utállak, amiért csak neked van olyan jó kis képed a hoki kapuba szerelt kamerával…
      ,-PPPP
      Mit keres a fotós a hokikapuban? – avagy így fotóznak jégkorongot a nagyok

      A reklámforgatástól függetlenül azért hagyhattak volna minket is dolgozni….főleg, hogy az is reklám nekik…

Comments are closed.