Szakmai egyeztetés a fotós képzésről

Sokan régóta kritizálják a meglévő fotós képzési rendszert. Hosszas küzdelem, és komoly erőfeszítések után most úgy fest, átalakulhat a szabályozás. A minisztériumi egyeztetésben résztvevő szakemberek konzultációt hirdetnek, hogy minél több véleményt megismerjenek, és remélhetőleg a legjobb módosításokat építsék az új képzési rendszerbe.

A jelenleg létező Alkalmazott Fotográfus modulrendszerű OKJ-s képzést lényegében mindenki kritizálja. A szakma, a benne tanulók, tanítók, azt elvégzettek, a hiányosságai miatt belevágni nem is akarók, és azok a képző intézmények is, akik éppen azért nem akarják elindítani OKJ-s tanfolyamukat, mert a jelenlegi formában nem látják értelmét, nem tartják praktikusnak. Úgy tűnik, hosszas küzdelem után most elindult valami a szakképzési reform terén.

Gyulai Bence fotográfus, tanár a minisztériumi tárca által felkért szakértők egyike saját Facebook oldalán kezdett konzultációba, hogy véleményeket gyűjtsön a reform programhoz. Facebook kommentekben várja a – remélhetőleg konstruktív – véleményeket, hogy min és hogyan kellene változtatni, hogy az így születő új képzési rendszer minél hatékonyabb lehessen, és garantálni tudja, hogy a szakma, és a munkaerőpiac számára lehető legnaprakészebb és leghasznosabb tudással rendelkező szakemberek kapjanak OKJ képesítést.
Szerintem nem szerencsés forma egy fotós Facebook oldalán folytatni ilyen szakmai vitát – már csak azért sem, mert korábbi kommentelési vitákból és más fórumokról tudom, hogy sokan még mindig nem használnak Facebookot, de ettől még lehet fontos és hasznos véleményük szakmai kérdésekben. Próbáltam kapcsolatba lépni a minisztériummal is, hogy többet megtudjak a képzési reformról. Azt megerősítette a szaktárca, hogy zajlik a képzési rendszer átalakítása, de a hivatali úton lassan csordogálnak az információk, így egyelőre csak a fenti forrásra hagyatkozhatunk.

Minden esetre a szakmai vita fontos. Sokan csalódtak már az oktatási rendszerben, sokan elégedetlenek a tananyaggal, tantervvel, vizsga követelményekkel, és a rendszerrel, nem tartják kellően korszerűnek, naprakésznek, vagy épp szakmainak. Van aki fontosnak tartja, hogy fotózás központúbb legyen a fotós képzés, van aki szerint épp a mostani művészettörténeti, rajz és egyéb művészeti képzés adja a fotós szakma számára is a biztos művészeti hátteret. A fotós tematikában is van, aki szerint nagyon fontos az analóg eljárások maximális ismerete, míg mások úgy gondolják, ma már elenyésző az alkalmazott fotográfiában az analóg technika használata, így egy naprakész szakképzésben inkább a szakmai gyakorlatoknak, és a digitális utómunkának kellene dominálnia.
A kérdés valójában nem is az, hogy mi lenne ideális egy fotós tudás/képzési anyagában. Nyilván az lenne a legjobb, ha mindent hiánytalanul el lehetne sajátítani az iskolában, és a szükséges dolgokon felül még számtalan izgalmas, érdekes, és csak talán hasznos dolgot is bele lehetne zsúfolni a tananyagba. Viszont egy ilyen tanfolyam képzési időkerete szükségképpen korlátozott. Így a kérdés az, hogy milyen súlyozással osszák el a vitathatatlanul fontos, nélkülözhetetlen, szükséges, és hasznos tudásanyagot, hogy a végeredmény mindenki számára – szakmailag is – kielégítő legyen.

Te mit gondolsz az eddigi szakképzési rendszderről és annak átalakításáról?

Readers Comments (9)

  1. Ha elvégzek egy OKJ-s dolgot kettesre, akkor már rá írhatom a névjegykártyámra, hogy FOTOGRÁFUS?
    Vagy OKJ se kell???
    Mitévő legyek…

    • Ez is egy érdekes kérdés, de ugye ha kettesre államvizsgázol, attól még történelem tanár, vagy agysebész is lehetsz….nyilván alapjaiban nem fog megváltozni egyik napról a másikra a rendszer.

      A kérdés, hogy mit és hogyan tanítsanak.

      A névjegyére meg nyilván mindenki azt ír, amit nem szégyell. Akár más nevét is írhatod, ha nem félsz, hogy lebuksz vele. Az enyémet légyszi ne használd!
      ,-))

  2. Véleményem szerint az eddig alkalmazott fotós OKJ-s oktatási anyag igen távol áll a gyakorlati valóságtól. A modulrendszer szükséges rossz, az EU-s integráció miatt kell. Ez a keret feltehetően marad. De, hogy mi kerüljön ebbe bele, az nehéz kérdés. Az egyik járható út, hogy tudásukat átadni képes fotográfusok, vagy kis szakmai közösségek tematikákat készítenek (mint egy pályázatot), majd ezeket lehetne szakmai vitára bocsájtani, a végső kialakult modult,vagy annak egyik alkotóelemét lehetne beilleszteni az oktatási anyagba. Én egyébként a sok gyakorlat és képelemzés oldaláról közelíteném meg a fotós képzés lényegét. Pl. a rajzolást teljesen felesleges, óraszám- és költségnövelő időpocsékoló tevékenységnek tartom, ahol megfelelő kézügyesség híján ráadásul csak szenved a tanulni vágyó. Ehelyett inkább fényképezni kellene. De nagyon sok ilyen apró részlet van, ami itt szinte felsorolhatatlan.Ezeket mint 3 évig OKJ-vizsgáztató fotográfus tapasztaltam. És azt, hogy legfontosabb a növendékek tanulni vágyása és szorgalma. Ha ezt sikerül bennük felébreszteni, nyert ügyünk van.

  3. zoltán kutasi kovács 2012.03.12. @ 20:17

    Nem az a kérdés, hogy mit és azt hogyan, hanem, hogy ki tanítson.
    Amikor én jártam suliba, volt olyan fotóriporter, akinek az órái egy deci lábvizet sem értek. Jung és Korniss, na meg persze a Szandelszky előadásai… Tudom, hogy jobb vagyok, mint évekkel ezelőtt, és ezt a szellemi tőkét nekik köszönhetem.
    Szóval, Ők döntsék el az anyag összetételét. Szerintem.

    • +1, csak sajnos az említett tanfolyam nem ad OKJ-s végzettséget…

  4. Én tavasszal fogok vizsgázni, mivel tavaly előtt kezdtem a sulit, még a régi tematika szerint folyt az oktatás. Pillanatnyilag úgy áll a dolog, hogy teljesen más tételekből fogunk vizsgázni, mint amiket tanultunk, ezt egy-két hete tudtuk meg. Azért jó fejek. Ez elég gáz, mert már rengeteg mindent kidolgoztunk két év alatt.

  5. A digitális fotómagazinban volt egy cikk a magyar fotós oktatásról. Ott a magyar diákok kimentek németbe, ha jól emlékszem Münchenbe egy ottani fotós szakiskolába! A magyar diákok beszámolója szerint ég és föld volt a különbség. Arról most ne beszéljünk hogy a diákoknak a legkorszerűbb eszközök álltak rendelkezésükre ( Canon, Nikon, Apple-az iskola szerződést kötött ezekkel a gyártókkal és támogatták a sulit), de a tematika is teljesen más volt kint mind idehaza. Mindig nézem a fotós sulikat, hogy egyszer beiratkozom, időt és pénzt nem kímélve elvégzem egyet. De látva a tematikát  mindig elszörnyedek hogy nekem erre szükségem van e. Mert valljuk meg őszintén  ami szerepel az oktatási anyagban idehaza azt autodidakta módon meg lehet tanulni, csak önszorgalom kell, és könyvtári tagság. A tanító fényképeszek pedig  pár workshopon úgymond elérhetőek. Visszatérve a német képzésre. Ott a cél az és arra helyezik a hangsúlyt hogy a leendő fényképész képes legyen egy egész munkafolyamatot megvalósítani. A munka megszerzése, a fotózás megszervezése, a fotózás kivitelezése, az utomunka megvalósítása, nyomtatás, a kész termék korrekt formában való átadása. Szóval az egész munkafolyamattal foglalkoznak és semmi felesleges dologgal. Elhiszem fontos a művészettörténetet  hogy fontos az analóg technika, de pont a lényeget nem oktatják, pont azt nem tanítják, és oktatják nálunk amit használhatna is az egyén. Nálunk úgymond elvont fotóművészeket képeznek( látva a munkájukat) míg az említett német iskolában pedig alkalmazott fotográfusokat. 
    És ha őszinténk vagyunk önmagunkkal, akkor nagyon sok fotós ismerünk van mindannyiuknak akik igen tehetségesek és autodidakta módon sajátították el azt amit tudnak. Nincs papírjuk, de jobbak mint akinek van. 

    Szóval amit én látok ebből az egészből, az az hogy szerintem nem jó ahogy van ez oktatási rendszer. Persze ez igaz az egész oktatásunkra nézve! 

  6. Matyi012345 2013.04.15. @ 14:23

    Hát érdekes cikk, főleg, hogy szeptembertől Én is részese leszek ennek az egésznek. Első jelöltem a BKF, de szerintem a Práterbe fogok kikötni…kíváncsi vagyok rá, hogy vajon akkor már az újfajta képzés lesz-e, de ahogy ismerem a kormányt még évekig fognak ülni ezen a kérdésen.
    Kérdés: ha én elvégzem a régibe, öt év múlva meg leváltják a rendszert, akkor az én képzettségem kevesebbet fog érni??? Marhára fogok neki örülni…

Comments are closed.