Szakmai egyeztetés a fotós képzésről

Sokan régóta kritizálják a meglévő fotós képzési rendszert. Hosszas küzdelem, és komoly erőfeszítések után most úgy fest, átalakulhat a szabályozás. A minisztériumi egyeztetésben résztvevő szakemberek konzultációt hirdetnek, hogy minél több véleményt megismerjenek, és remélhetőleg a legjobb módosításokat építsék az új képzési rendszerbe.

A jelenleg létező Alkalmazott Fotográfus modulrendszerű OKJ-s képzést lényegében mindenki kritizálja. A szakma, a benne tanulók, tanítók, azt elvégzettek, a hiányosságai miatt belevágni nem is akarók, és azok a képző intézmények is, akik éppen azért nem akarják elindítani OKJ-s tanfolyamukat, mert a jelenlegi formában nem látják értelmét, nem tartják praktikusnak. Úgy tűnik, hosszas küzdelem után most elindult valami a szakképzési reform terén.

Gyulai Bence fotográfus, tanár a minisztériumi tárca által felkért szakértők egyike saját Facebook oldalán kezdett konzultációba, hogy véleményeket gyűjtsön a reform programhoz. Facebook kommentekben várja a – remélhetőleg konstruktív – véleményeket, hogy min és hogyan kellene változtatni, hogy az így születő új képzési rendszer minél hatékonyabb lehessen, és garantálni tudja, hogy a szakma, és a munkaerőpiac számára lehető legnaprakészebb és leghasznosabb tudással rendelkező szakemberek kapjanak OKJ képesítést.
Szerintem nem szerencsés forma egy fotós Facebook oldalán folytatni ilyen szakmai vitát – már csak azért sem, mert korábbi kommentelési vitákból és más fórumokról tudom, hogy sokan még mindig nem használnak Facebookot, de ettől még lehet fontos és hasznos véleményük szakmai kérdésekben. Próbáltam kapcsolatba lépni a minisztériummal is, hogy többet megtudjak a képzési reformról. Azt megerősítette a szaktárca, hogy zajlik a képzési rendszer átalakítása, de a hivatali úton lassan csordogálnak az információk, így egyelőre csak a fenti forrásra hagyatkozhatunk.

Minden esetre a szakmai vita fontos. Sokan csalódtak már az oktatási rendszerben, sokan elégedetlenek a tananyaggal, tantervvel, vizsga követelményekkel, és a rendszerrel, nem tartják kellően korszerűnek, naprakésznek, vagy épp szakmainak. Van aki fontosnak tartja, hogy fotózás központúbb legyen a fotós képzés, van aki szerint épp a mostani művészettörténeti, rajz és egyéb művészeti képzés adja a fotós szakma számára is a biztos művészeti hátteret. A fotós tematikában is van, aki szerint nagyon fontos az analóg eljárások maximális ismerete, míg mások úgy gondolják, ma már elenyésző az alkalmazott fotográfiában az analóg technika használata, így egy naprakész szakképzésben inkább a szakmai gyakorlatoknak, és a digitális utómunkának kellene dominálnia.
A kérdés valójában nem is az, hogy mi lenne ideális egy fotós tudás/képzési anyagában. Nyilván az lenne a legjobb, ha mindent hiánytalanul el lehetne sajátítani az iskolában, és a szükséges dolgokon felül még számtalan izgalmas, érdekes, és csak talán hasznos dolgot is bele lehetne zsúfolni a tananyagba. Viszont egy ilyen tanfolyam képzési időkerete szükségképpen korlátozott. Így a kérdés az, hogy milyen súlyozással osszák el a vitathatatlanul fontos, nélkülözhetetlen, szükséges, és hasznos tudásanyagot, hogy a végeredmény mindenki számára – szakmailag is – kielégítő legyen.

Te mit gondolsz az eddigi szakképzési rendszderről és annak átalakításáról?

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!