A nyelvtudás hiánya kártékony

Fotó: Peter Lawson/Eastnews Press Agency Ltd

Fotó: Peter Lawson/Eastnews Press Agency Ltd

Negyvenkét milliós kárt okozott egy magyar kamionsofőr Angliában. Nem értette a figyelmeztető táblákat, mert nem beszéli a nyelvet.

A Millás Reggeli hírei közt hangzott el ma reggel a Daily Mail nyomán, hogy egy magyar kamionos véletlenül átrendezett egy angol kisvárost. A GPS-t követve akart bekanyarodni az essexi Colchester történelmi városrészének egy szűk utcájába. Mivel a kamion nem fért el az utcácskában, a jármű beszorult, majd ahogy a vezeető próbálta kiszabadítani, egyik kereke felrobbant, és az utánfutó felborult, ezzel további károkat okozva a Holland negyed tizenhetedik századi műemlék épületeiben.
A kamion oliva olajat szállított egy közeli áruházba, így a rakomány sérülése tovább nehezítette a műszaki mentést. A 30 tonnás kamion környékét homokkal szórták fel, hogy egyáltalán közlekedni lehessen körülötte a kifolyt többszáz literre becsült olajtól. A környék lakóit arra kérték, ne hagyják el az otthonukat. A kocsit 16 óra küzdelem után tudták csak kiszabadítani, a kárt 115 ezer fontra (kb 41 millió forint) becsülik. Ennek nagyobb része, kb 80 ezer font (kb 29 millió forint) a rakomány sérülése miatt kifolyt olaj, 15 ezer font (kb 5 millió forint) a történelmi házakban keletkezett kár, és mintegy 20 ezer font (7 millió forint) kár keletkezett a kamionban.

Fotó: Peter Lawson/Eastnews Press Agency Ltd

A nyelvtudás hiánya miatt
A magyar rendszámú kamion negyvenhét éves sofőrje Gyöngyösi Dániel vallomása szerint nem beszél angolul, ezért nem értette meg az útszéli jelzéseket, amik a szűk utcára hívták fel a figyelmet. GPS berendezése pedig nem jelezte, hogy az utcában nem fog elférni a jármű. Mivel a sofőr 18 éves kora óta vezet kamionokat teherautót, és még soha nem okozott balesetet, így mindössze hat büntetőponttal megúszta az incidenst. Ugyanakkor ügyvédje szerint a munkáltatója felelősségre vonhatja, sőt akár az állásába is kerülhet ez a figyelmetlenség.
Az utcában lakókat meglepte, hogy ennyire enyhe büntetéssel megúszta. Van, aki szerint nem is lenne szabad úgy vezetnie, hogy a kiírásokat nem érti, és ilyen károkat okoz. Ugyanakkor egy az utcában lakó pedig azt nyilatkozta, hogy már több jármű járt hasonlóan errefelé. Szerinte legalább egy tucat hasonló eset történt az elmúlt húsz évben. Szorult már be expressz busz is, de a fennakadt a brit hadsereg egyik hajóját szállító kamion is.

Kiegészítés: A hír kapcsán tűnt fel két szakmai érdekesség. Az egyik, hogy amíg a magyar sajtó általában csak monogrammot, vagy rövidített vezetéknevet használ, addig a britek habozás nélkül kiírják az áldozat elkövető teljes nevét. A másik észrevétel, hogy nem bajlódnak a rendszám kikockázásával. Nyilván más jellegűek a személyiségi jogi törvényeik és gyakorlatuk is. Bár amikor a fotósokat zaklatják ezekre hivatkozva (alaptapanul), akkor ez nem feltétlenül jön jól.
A hírt természetesen a magyar lapok is lehozták, ki közvetlenül a Daily Mail nyomán (OrigoHVG, Civishir), ki pedig az MTI közvetítésével (pl: Blikk, Vezess.hu, stb). Többségük a magyar gyakorlat szerint nem nevezi meg az angolok által nevesített sofőrt. Egyedül az Origo cikkében láttam, hogy nevesítik a sofőrt, ha már az angolok úgyis közzétették kilétét.

Te mit gondolsz a balesetről és a büntetésről? Szerinted a nevek és rendszámok kapcsán az angol gyakorlat helyesebb, vagy a magyar?

Readers Comments (5)

  1. Olti László 2011.12.20. @ 08:53

    Először is Attila; Ha magyar vagy, miért nem magyar a blogod? Másodszor; Ha csak fotózol is, a körített kommentár,  a hír valótlan tartalma miatt a Te hírnevedet csorbítja.Ki meri azt gondolni, hogy ilyen tetemes károkozás után az angol bíróság csak ennyi büntetést ró ki! Ennek mindenkinek fel kellett volna tűnnie.A tény , az tény ; a beleset megtörtént, de közel sem úgy és annyi kárral, amennyiről itt a beszámoló szól.Jó lenne végre, ha a magyar sajtó ellenőrizné az átvett hírek valóságtartalmát.A kérdésre válaszolva pedig az a véleményem, hogy a magyar gyakorlat/ személyiségi jogok védelme, stb./ jó, ha azt megfontoltan használjuk.
    Nálunk, ha a gyilkos, csaló nem járul hozzá, nem hozhatóak nyilvánosságra a személyes adatai, pedig lehet, hogy azzal sok további bűbcselekményt előzhetnénk meg. Ez sem jó. De az, hogy egy piti, a világban sokszor megeső baleset miatt, meghúrcoljunk egy munkáját örökéletében jól végző melós nevét;FELHÁBORÍTÓ!!

    • Kedves László, köszönöm a hasznos és fontos észrevételt, ha tudsz olyan forrást, ami ettől eltérő információkkal szolgál, szívesen kiegészítem a hírt. Tudsz esetleg olyan publikációról, ahol akár a balesetben érintett sofőr, akár más eltérően nyilatkozik?

  2. hm..a kamion 40 tonnás (össztömegben)  a másik baki,  a sofőr 18 éves kora óta vezet kamionokat..nos, teherautót biztosan, de nem kamiont.  régen sem engedték az ifjú titánt kamionkormányhoz betöltött 21 év alatt..sőt, 2 év teherautós gyakorlat is kellett

    • Köszönöm a kiegészítést. Azokból az adatokból dolgoztam, amik a Daily Mailben megjelentek.
      A 30 tonnát nem tudom, hogy honnan vették. A 18 évet a megjelentek szerint a sofőr vallomása tartalmazta. (Átírom utána a szövegben a kamiont teherautóra – nem hiszem, hogy a lényegen sokat változtat, de köszönöm a pontosítást).

  3. Én 13 éve vezetek kamiont 40t.Sokat járok angliába,és szerte európában.ez a baki minden sofőrrel előfordulhat!!Sokszor én is járok olyan helyeken,hogy a víz is lever.

Comments are closed.