Végre bemutatták az első várva-várt iPad magazint, csakhogy Amerikán kívülről nem lehet előfizetni Rupert Murdoch új iPad lapjára.
A média mágnás Rupert Murdoch főleg attól közismert, hogy pár éve minden áron fizetőssé szeretné tenni az Internetes lapokat, de eddig a hagyományos netes lapoknál semmilyen üzleti modellel nem járt sikerrel.
Az első kizárólagosan iPad lap megjelenésével éppen ezen próbál változtatni. Végre olyan platformot és formátumot talált, amiért talán szívesen fizetnek az emberek.
Csak egy gond van
A szerdán bemutatott The Daily az amerikai AppStore-ban található, ahova csak USA lakcím, és bankkártya birtokában lehet regisztrálni. Ez pedig komoly akadály lehet a Daily nemzetközi sikerei előtt.
A Daily ugyan hivatalos megnevezése szerint nemzeti lap, vagyis alapvetően az amerikaiaknak szól amerikáról, de más nagy amerikai lapokhoz hasonlóan a világ minden táján lenne vagy lehetne rá érdeklődés, ha elérhető lenne. A kezdeményezés úttörő volta miatt is nagy a nemzetközi érdeklődés a lap iránt. Az amerikai AppStore által emelt akadályok viszont meggátolhatják a külföldről érdeklődő potenciális olvasókat az előfizetésben.
Kényelem
A Daily megjelenésével együtt debütált az Apple hírlap értékesítési megoldása, ami éppen a kényelemről szólna. Az elsöprő sikereket arató iTunes zenebolt és az AppStore kényelmes, könnyű és ezért népszerű egy kattintásos fizetési megoldása az a vonzerő, amit az Apple most a lapkiadóknak kínál. Hiszen mindenki abban reménykedik, hogy pont ez lesz az a megoldás, amiért az emberek hajlandóak lehetnek végre fizetni a hírekért az ingyenes hírportálok böngészése helyett.
Kerülőutak
Léteznek kerülőutak a külföldi alkalmazásbolt használatára, mint például a külföldön megvásárolható ajándékkártyák, amiket persze sokan exportálnak is az USÁ-ból. De az ilyen kerülőutak körülményes és időigényes volta pont azt az értéket veszi el, ami az előnye lenne a rendszernek: az egyszerű és kényelmes vásárlás.
A zenebolt sem működik Magyarországon
Magyarországon a zeneboltot sem sikerült meghonosítani az Apple-nek. Míg az alkalmazások közt kényelmesen lehet vásárolni, a zenebolt csak a fenti kerülőutakkal hozzáférhető. Ennek magyarázatát legtöbben a bonyolult (és piacilag kedvezőtlen) magyar szerzőjogi szabályozásra vezetik vissza, ami éppen elég nagy baj az Apple-nek.
A magazin piac számára viszont akkor tud üzletet ajánlani, ha az üzleti modell működik, és elérhető is. Persze hiú ábránd, hogy pont Magyarország és a benne rejlő előfizetői potenciál lesz számukra meghatározó…