Türelem – csodás erény

Watchmaker-Flickr-alancleaver_2000

Fotó: alancleaver_2000/Flickr

A NY Times munkatársai további türelmet kérnek a nagy globális válogatás elkészültéhez. Addig is az évtized eseményeit bemutató NY Times olvasói válogatást ajánlják mindenki figyelmébe. Valami hasonlót terveznek, csak kevésbé időrendi, inkább térbeli elrendezéssel. És talán kevésbé a Google Térképre építve, mint más fotómegosztó megoldások.  Nem kis feladat, de pont ez a The Moment kezdeményezés értelme szerintem.

Egy fotózással (is) foglalkozó fórumon kipattant egy kis vita a kezdeményezés körül. Akadnak, akik korábbi, jogosan negatív tapasztalataik alapján kifogásokkal éltek a NY Times kezdeményezésével szemben. Ennek a véleménynek a lényege, hogy az amerikai lap a közösségi kreativitást használja ki saját haszonszerzésére.
Egy részről az ellenérvek közt szerepel a korábban általam is említett jognyilatkozati rész, amivel az alkotók bizonyos mértékben lemondanak a lap számára a jogaikról. Van, aki ezt úgy értelmezi, hogy a lap így bármire felhasználhatja a képeket. Pedig a szöveg világosan úgy fogalmaz, hogy csak a kezdeményezéssel kapcsolatos publikálásra használják fel őket. (Persze ha ezt megsérti a NY Times – amire nem hiszem, hogy sor fog kerülni – akkor annak szerintem is legyenek jogi következményei.)
Másik részről van, aki magát a közösségi hozzájárulást kifogásolja a Times projektjében, hiszen egy nyilvánvalóan profit orientált lap próbálja ezzel a lépéssel is növelni olvasótáborát, további eladott példányszámokat, illetve oldalmegjelenítéseket és ebből adódóan hirdetési bevételt szerezni. Ez a része a felvetésnek bizonyos mértékig jogos is, de ugyanígy igaz ez szinte minden más  Internetes tevékenységre is. A közösségi portáloktól a blogokon és fórumokon át a kép és videómegosztó oldalakig mindenhol hasonló az üzleti modell: a látogatók jönnek, használják az oldalt, amivel olyan tartalmat állítanak elő, ami miatt ők maguk és mások is oda látogatnak, az üzemeltető pedig lényegi tartalom előállítása nélkül bezsebeli a reklám bevételeket. (Hogy ez részükről mennyi befektetést igényel, és mekkora a bezsebelhető bevétel, azt hagyjuk, nem ennek az írásnak a tárgyköre.) Egyébként pedig pont a sajtó az a része az Internetes szolgáltatóknak, akik előállítanak saját tartalmat, és nem mások munkáját hasznosítják. Kivéve persze az utánközléseket.

Minden esetre én továbbra is jó kezdeményezésnek látom a NY Times Momentet, és bízom benne, hogy a kiírója sem fog eltérni az eredeti elképzelésektől, hogy ez minden résztvevő közösen leképezett pillanata lehessen majd. És ha ez így lesz, engem biztos nem fog zavarni, hogy a fejlécben a NY Times neve szerepel, az oldalon pedig a nekik termelő hirdetések jelennek majd meg. Mindaddig, míg a képek alatt ott lesz azok szerzőinek neve, és amíg a képekkel nem élnek vissza.

Eddig megjelent “The Moment” válogatásaik:

Fotó: Creative Commonsalancleaver_2000: The Watchmaker

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!