Az Apple a napokban bemutatta Aperture 3 szoftverét, ami kétszáznál több új funkcióval gazdagodott. Mint a program egyik hivatalos bemutató partnere Chase Jarvis írja blogjában, “általában a művészi látásmód zászlóját lengetem a felszerelés eszközök fényezése helyett, de ez most kivétel […] szerencsés vagyok, hogy már hónapok óta tesztelhetem.”
Én a magam részéről már az Aperture legelső bejelentésekor beleszerettem a kezelőfelületbe, a megoldásokba, és részben az Aperture által ismerkedtem meg az Apple Mac életérzésével. Nem az Aperture volt az első utómunka szoftver, ami megfordult a kezeim között, de eddig ez nyerte el leginkább a tetszésemet. Remek funkciók, és kényelmesen használható megoldások, sok olyan, ami ha létezik is más programban, nem ennyire kézre esően, kényelmesen.
Kis túlzással neki köszönhető, hogy MacBookot vettem, mivel az Aperture egyik legkomolyabb hátránya (főleg a piaci versenyben), hogy csak Apple gépeken fut, így aki nem OSX operációs rendszert használ, annak esélye sincs még kipróbálni sem. Bár az alaposabb tesztelés során az is kiderült, hogy az Aperture és az Aperture 2 gépigénye sajnos túl nagy, hogy az én gépemen kellően jól fusson. Így végül a konkurens Adobe LightRoom szoftvere mellett döntöttem, és a pénztárcámmal is arra voksoltam, mikor megvásároltam. Bár ekkor már csak mellékes érv volt mellette, hogy a LightRoom Windows-on is működik.
Mi az Aperture?
Az Aperture az Apple megoldása a fotók professzionális menedzselésére és szerkesztésére, röviden az utómunkára. Célja, hogy legjobb képeink közt minél eredményesebben és könnyebben tudjunk válogatni, illetve azokból a lehető legjobbat hozzuk ki a programban elérhető korrekciók által. Az Aperture már korábbi verzióiban is számos olyan megoldást kínált, amikkel ki tudja elégíteni a fotózás segítéséhez szükséges összes szerkesztési igényt, ugyanakkor nem tartalmazza a PhotoShop és hasonló szoftverek rengeteg retusálási és egyéb grafikai szolgáltatását, amit fotósok nem, vagy csak nagyon ritkán használnak. Én például hosszú ideje nem érzem a PhotoShop használatának szükségét, mert minden a sajtófotóban megengedett korrekciót el tudok végezni nélküle.
Az Aperture részletes bemutatását mellőzöm. Nagy vonalakban annyit kell róla tudni, hogy egy integrált felületen kezelhetjük vele fotóinkat, amiket non-destruktív módon tud szerkeszteni (vagyis a szerkesztés eredménye nem írja felül az eredeit, így bármikor visszanyúlhatunk a módosítás nélküli forráshoz). Az Aperture már a megjelenéskor sok remek megoldásokat kínált, amiket immár több lépcsőben tovább bővítettek. Sok más mellett számomra egyik legérdekesebb – és mindmáig csak itt megtalálható – megoldása a képek “kupacokba” (stack) rendezése, ami különösen sport és egyéb gyors sorozatfelvételeknél, vagy épp egy stúdió fotózáskor hasznos. Ezzel a közel megegyező, azonos beállítású képeket lehet egy kupacba rendezni, hogy csak egy képet lássunk mindből a gyors válogatás során, és csak akkor jelenjen meg a benne rejlő több féle változat, mikor ki akarjuk választani, a majdnem egyformák közül melyiket is akarjuk felhasználni.
Az Aperture 3 30 napos próba verziója letölthető az Apple honlapjáról (figyelem, csak Apple OSX operációs rendszeren működik!). Új felhasználók $199-ért (Magyarországon 61 300 Ft) vásárolhatják meg, a korábbi verzió tulajdonosai $99-ért (Magyarországon 28 900 Ft) frissíthetnek az új verzióra. Mint Handras blogjának kommentjeiben megjelent, akadt aki pont a megjelenés napján vette meg boltban a korábbi verziót, neki a termék beérkezését követően az XMS kicseréli az új verzióra.
Új Aperture 3 funkciók:
- Nondestruktív ecset képrészletek lokális módosításához
- Teljes képernyős kezelési mód
- Még letisztultabb, kényelmesebb kezelőfelület
- Több library kezelése, gyors váltás ezek között
- Szín jelzések bevezetése és alkalmazása a rendszerben
- Verziók kezelése a köteg rendszerben
- Képek megjelöése zászlókkal
- GPS koordináták kezelése képek helymeghatározásához
- Arcfelismerés támogatás
- Multimédia támogatás
Áramvonalasabb lett a kezelőfelület, egyszerűsödött a kezelés, és jobban kihasználja a képernyő felületét, akárcsak a gép erőforrásait, mint a korábbi verziók. A kezelőfelület átdolgozása során komoly figyelmet szenteltek rá, hogy az ablakok, csúszkák, kezelőszervek minél kevésbé legyenek útban. Például ha a shiftet lenyomva húzza az ember valamelyik beállítás csúszkáját, a hozzá tartozó ablak eltűnik a képernyőről, így tökéletesen láthatjuk a képen végbemenő változásokat.
Az új verzió sok apró újítást kapott, amik magukban nem tűnnek lényegesnek, ezért kár is felsorolni, megtalálhatók az Apple termék honlapján. A mindennapi használatot viszont mégis nagyban segítik. Ilyen például a megosztott tárak fejlett kezelése. Ezentúl az Aperture támogatni, és egyszerűen kezelni fogja, ha anyagainkat több különböző háttértáron kívánjuk tárolni, könnyen és gyorsan fogja segíteni, hogy több verzióban és több helyen létező anyagainkat egyesítsük, adataikat frissítsük.
Egyik talán leglátványosabb és legreklámozottabb funkció Aperture 3-ban a Faces szolgáltatás, amit közel egy éve jelentett be az Apple az iLife 2009 csomagban található iPhoto szoftverében, most pedig a professzionális nagy testvér is megkapta. Ez nem más, mint egy klasszikus (hogy lenne klasszikus, mikor még sosem volt ilyen) képi azonosító megoldás. A program próbálja az arcok jellegzetességei alapján csoportosítani és megkülönböztetni a képen szereplőket.
Amennyiben sikerült az Apple-nek jó munkát végezni ezzel a funkcióval, és valaki megtanulja jól használni, ez például nagyon megkönnyítheti azoknak a fotósoknak a dolgát, akik sokat dolgoznak emberekkel, és ahol az arcok hangsúlyosak (reklámfotó, modellfotó, portréfotó, esküvőfotó, stb). Számomra sokkal inkább izgalmas kérdés ezzel kapcsolatban, hogy a sport, riport, és protokoll fotók esetében mennyire működőképes ez a funkció, ahol ugyanúgy emberek szerepelnek, de kevésbé az arcukról szólnak a képek.
A másik – szintén iPhoto ’09-el bejelentett – funkció az Aperture 3-ban a képek GPS koordinátákhoz és ezáltal térképhez rendelhetősége. Az Aperture természetesen több módot is felkínál erre. Egyik lehetőség, hogy a képeket egy térképen a készítés helyére húzzuk. De arra is mód van, hogy a képekbe ágyazott GPS koordináták alapján maga találja meg a készítés helyét. Sőt Apple termék lévén még az iPhone fotókat is támogatja. Erre pedig egy külön opciót is kínál, mellyel egy iPhone fotóból kinyert koordinátához rendelhetjük más fényképezőgéppel készült képeinket. Ez a funkció persze elsősorban a sokat utazó fotósok számára kínál lehetőségeket, hiszen ott van igazán jelentősége, hogy hol készültek a képek. De azért a sajtófotóban is rejlenek benne lehetőségek, ha már ilyen könnyen kezelhető eszközt adnak az ember kezébe.
Szintén kiemelt funkció az új Aperture multimédia támogatása. Nem csak a képek mellé – egyes fényképezőgépekkel – rögzíthető hangfájlokat tudja kezelni, de az egyre népszerűbbé váló videókat és egyszerű hangfájlokat is. Utóbbiakat leginkább arra, hogy a programban szerkesztett diavetítésekbe ágyazhassuk zenei aláfestésnek. A legegyszerűbb szinten megjelent a programban a videó szerkesztés is, valamint egy diaporáma szerkesztő funkciói is. Ezzel lehetőség nyílik rá, hogyálló és mozgó képeket elegyítve különféle mozgóképes, hangos multimédia anyagokat készítsünk állóképeink felhasználásával. Mindezt úgy, hogy akár csak egyetlen percre is más alkalmazást kellene használnunk.
Természetesen még véletlenül sem célja az Apple-nek, hogy ezzel az új funkcióval konkurenciát teremtsen eddig is sikeres profi videó szerkesztő programjának a Final Cut Pro-nak, vagy akár csak az iLife csomag részeként minden Machez mellékelt amatőr videó szerkesztő iMovie-nak. Ez csupán egy további lehetőség, amivel mégis egyre többen fognak majd élni.
Elérhető az Interneten néhány hivatalos Aperture bemutató videó, amit ha másért nem, már a bennük látható képek miatt is érdemes megnézni. Persze ahogy az újabb és újabb fényképezőgépekre, az Aperture és más szerkesztő programokra is igaz, hogy a képek nem az eszközeink miatt lesznek jók, így nem elég csak ezeket fejleszteni.
Apple Aperture 3 hivatalos bemutató / reklám videók:
Chase Jarvis: Enhancing the moment (Reklámfotó)
Jim Richardson: Connecting photos with places (Riportfotó)
Bill Frakes: Completing the story (Sajtófotó)
Doug Menuez: Real-world workflow (Riportfotó)
Aperture 2 hivatalos bemtuató / reklám videók:
John McDermott: Making Final Selects (Sportfotó)
Sara France: Creating a Photo Book (Esküvőfotó)
Bob Davis: Perfecting the Image (Esküvőfotó)
Jim Richardson: On Visual Storytelling (Riportfotó)
További Apple Aperture 3 oktató videók (turorial)