“Celeb az, aki valós teljesítmény nélkül lesz híres”, foglalta össze a celeb lét miben létét Ákos, az idő közben már megszűnt zoom.hu interjújában (sajnos a zoom.hu szervereinek lekapcsolásával végleg eltűnt a videó interjú). A tekintélyes szakmai pályafutást maga mögött tudó híresség magát – érthető módon – énekesnek tartja, és kikéri magának, hogy celebnek nevezzék. Egyre több olyan ismerősről tudok, akik nincsenek oda a sztárokért, celebekért, nem díjazzák a bulvár lapokat és azok tematikáját.
Mint már korábban is kifejtettem, nem akarok bulvárblogot csinálni, de a téma nem mellőzhető. Egy bulvár lapnál dolgozó kollégám álláspontja is érthető – pláne sok év politikai napilapozás után: a celebek legalább nem veszik olyan komolyan magukat, mint a politikusok, és nem akarnak minden áron meggyőzni minket hogy higgy bennük, még kevésbé, hogy szavazzunk rájuk. Csak magukat adják azoknak, akik kíváncsiak rájuk. Akik tehetik igyekeznek ebből megélni – maguk a celebek is, és a sajtótermékek készítői és tulajdonosai is. Ha nem lenne olyan nagy kereslet rá, nem lenne annyira jó üzlet sem, hogy ennyien foglalkozzanak ezzel.
A celebek kritikusainak – különöse azoknak, akik panaszkodnak a bulvár színvonalára, mégis fogyasztják (csók Anyu!) – pedig alighanem azon érdemes elgondolkodniuk, hogy a számukra értékesebb témák iránti érdeklődést hogy lehetne növelni. Még inkább, hogyan lehetne tudatni az illetékes döntéshozókat is az ellenérzéseikről, és hogy mit szeretnének inkább látni, hallani, olvasni bulvár helyett. Lehet moralizálni a klasszikus társadalmi értékeken és a bulvár mentes elitizmuson. Lehet csendesen, vagy egymás között fintorogni is. De ha a bulvár mentes sajtóra és műsorokra nem mutatkozik kellő érdeklődés (mondhatni fizetőképes kereslet) az annak a megerősítése mindenki számára, hogy nincs is másra igény, csak a bulvárra.
Kapcsolódó téma egy nemrég megjelent interjú Schobert Norbival, aminek egyik alap témája – némi egészséges életmódra építő étterem és vállalkozás reklám mellett – hogy ő maga sem szereti a bulvár sajtót és a közszereplést, ugyanakkor tisztában van ennek reklám értékével, közvetett és közvetlen üzleti hasznával, amikkel viszont nem habozik élni.
Kiegészítés: A Showder Klub Celeb cikiző produkciói óta tudjuk, hogy Szegeden amúgy szögediesen cölöbnek hívják őket…