A Médiablog szerint megoldás lehet A palackozott víz, mint az újságírás új modellje. Merthogy az emberek többsége nem akar fizetni a csapvízért, akárcsak az újságok híreiért. Ugyanakkor mégis komoly üzletág a palackozott vizek árusítása, így ebből levezetve megfelelő marketinggel akár a sajtótermék is eladható azoknak, akik mégis vevők rá, mint a palackozott víz az ingyenes alternatívájaként.
Az elmélet nem is rossz, és talán tényleg megoldás lehet a megélhetési válsággal küzdő online sajtó számára. De azért vannak tagadhatatlan különbségek, amik komoly fejtöréssel egészíthetik ki ezt a gondolat szikrát. Például a palackozott víz fogyasztását komoly mértékben növeli, hogy egy sportrendezvény, koncert, fesztivál, vagy épp disco közepén nem állhatunk neki ingyenes kutat fúrni, így rákényszerülünk, hogy az ásványvizet válasszuk. Sőt a szórakozóhelyek és bevásárló központok előszeretettel alkalmaznak olyan trükköket, hogy a mosdóban csak meleg víz folyik, nehogy véletlenül ott keressünk ingyenes megoldást a folyadékbevitelre a bárpult helyett.
Viszont annyira nem is új ez a modell, hiszen ingyenes újságok és fizetősek eddig is voltak mind a nyomtatott sajtóban, mind az Interneten, sőt ugyanúgy megvannak a televíziózásban is. Sőt – különösen a technika fejlődésével – a palackozott víz / tartalom mobilitását sem tartom komoly különbségnek, hiszen az újabb és újabb mobil informatikai eszközökön egyre kisebb nehézséget okoz az Internetes tartalmak elérése, így önmagában a mobil piacra koncentrálás nem feltétlenül jelenthet üdvözülést a tartalom szolgáltatóknak. Ami újdonság lehet ebben a modellben az a marketing említése, hogy a minőségi tartalom (vizek esetében inkább az egészséges életmód) megjelenjen az értékesítésben, és az emberek gondolkodásmódjában, a választás befolyásolásához. De az a piac minden területén érdekes felméréseket eredményezne, ha megvizsgálnánk, mennyire hajlandók az emberek tömegesen áldozni a magasabb árú termékre / szolgáltatásra a jobb minőség miatt. Ezt illetően pedig különösen szkeptikus vagyok, ha az olcsóbb nem csak kevesebbe kerül, hanem ingyenes is egyben.
Mint az a cikkben szereplő felvetésben is áll, aki nem akar fizetni a fizetős sajtótermékekért, az maradhat az ingyenes forrásoknál. De érdemes megjegyezni, hogy az ivóvíz sincs ingyen, hiszen valamilyen formában a víz ihatóvá tételének költségét is fizetnie kell valakinek – például vízdíj formájában.
Ugyanakkor ez a fajta “gazdasági alapú szabad választás” felveti azt a problémát is, amit Domokos Lajos írásának utolsó fejezete érint. Ha a minőségi sajtó fizetőssé, és ezáltal többé-kevésbé a tehetősebbek kiváltságává válik, akkor a kevésbé jómódúak kénytelenek lesznek beérni a ma is egyre népszerűbb felhígított szórakoztató tartalommal. Ami egyúttal a tájékozottság illúzióját is kelti, egyúttal növelve a befolyásolhatóságot.
Ami ennél is komolyabb gazdasági ellenérv lehet a palackozott víz modell működőképességével szemben a szellemi termékek lophatóságának örökös problémája. A víz palackozó cégeknek nem kell tartaniuk attól, hogy az általuk kifejtett erőfeszítéseket a konkurenseik ellopják. A palackozott vizet csak fizikailag lehet ellopni az azt szállító kamionról, egyébként pedig ugyanazt a vizet palackozzák. Eltérhet persze az ásványi és vegyi anyag összetétele, de az ásványvíz árusítás lényege egyik vagy másik palackozó üzemben is ugyanaz marad. A sajtó, és egyéb alkotó tevékenységek azonban komoly hozzáadott energia befektetéssel állítanak elő szellemi terméket, amit mások előszeretettel tulajdonítanak el, hogy saját hasznukra értékesítsék azt. A lényegi különbség pedig, hogy az informatika fejlődése ezt roham tempóval könnyíti meg.
Az tehát semmilyen üzleti modell mellett nem kerülhető meg, hogy a szellemi tulajdont védeni kell a visszaélésektől, és hogy erre a jogi oltalmon kívül más megoldás aligha alkalmas. Bár kétség kívül még ennél is fontosabb szerepe lehet annak, hogy a szerzői jog tiszteletét épp úgy a kultúra részeként kezeljük, mint azt, hogy inkább iszunk műanyag flakonokból, mint ismeretlen csapvizekből. Persze az emberek és a média ma mindenhol azt zengi, hogy az egészséges életmód milyen fontos, és ez kihat a palackozott víz fogyasztásra is. Talán egy nap majd a csapból is az folyik, hogy a szerzői jogsértés nem szép dolog….és hogy a minőségi média fogyasztásra is illik figyelni.