Nagyon sokan hajlamosak megfelejtkezni róla, hogy a háttér milyen fontos tényező egy fotónál, pedig néha fontosabb mint az előtér. Különösen akkor, ha elvonja a figyelmet a témáról. Akik nem rendelkeznek kellő képi kultúrával, azokat talán még az elkészült képeken sem zavarják azok a dolgok, amiknek igenis zavarónak kéne lenniük. A gyakorlott fotósnak meg illik még azelőtt felismerni és kiszűrni ezeket, mielőtt a kép elkészülne. Előfordul például, hogy az ifjú pár felsorakozik a násznéppel a parkban, de fel sem tűnik nekik, hogy közvetlenül egy igencsak lehangoló szemetes mellett állnak. De találkoztam már olyan rajongóval is, aki híres kedvencét pont a mellékhelység táblája előtt fényképezte le, és nagyon sok rendezvény akad, ahol egyáltalán nem foglalkoznak a megfelelő háttér megválasztásával. Pedig a látvány minden rendezvény egyik legfontosabb eleme – különösen egy fejlett képi kultúrájú közösségben.
Ez a kép például a közelmúltban egy ritmikus gimnasztika világkupán készült, és szinte semmi baj nem lenne vele, ha az épp grand jeté-t (grand zsöté, francia szakkifejezés) ugró lány alatt nem lenne a háttérben három vékony, teleszkópos láb, vélhetően Manfrotto felirattal az oldalán….igen egy ott felejtett kamera állvány, ami pont úgy néz ki, mintha ezek tartanák a levegőben a lányt. Biztos van aki szerint ez még vicces is lehet, de mi fotósok inkább zavarónak tartjuk. Zavaró, mert elrontja a kép összhatását, zavaró, mert értelmetlenné teszi a kép elkészítésébe fektetett energiát, és zavaró, mert könnyű szerrel kiküszöbölhető lenne, ha például valaki (jelen esetben leginkább az állvány tulajdonosa) gondolna rá, hogy ha már pont szemben helyezkedik el a fotósokkal, akkor legalább olyankor ne legyen a placc közepén az állványa, mikor nincsen ott szüksége rá, mert nem használja (mint ebben a pillanatban). Szerencsére lehetett vele beszélni, és készséggel odébb is vitte, mikor megkértük rá, de sokszor vitatkozni kell a szervezőkkel az ilyesmin, és még akkor sem értik, mikor többször is elmagyarázzuk nekik. Ilyenek szoktak lenni a beszélő fejéből kinövő zászlórudak, fogasok, kosárlabda palánkok, és hasonló közeg idegen háttér elemek, mint sport képeken a teljességgel üres széksorok.