Kizsákmányoló fotógyűjtő pályázatok intő jelei

vigyázz vele, hogy mihez adod oda a képed!

Illusztráció: fiktív pályázati felhívás

Régóta készültem rá, de a közelmúltban többen is javasolták, hogy foglalkozzak ezzel a témával. Úgy fest, napról-napra nő az aktualitása.
Egyre több fotópályázatot írnak ki, ami akár örömteli is lehetne, de a rutinos fotósok első olvasásra kiszúrják a gyanús ismertető jeleket, hogy itt csak kihasználni akarják a fotósokat. Gyakran szó sincs a minőségi fotók kereséséről, vagy a tehetségek felkarolásáról, egyedül az ingyen fotók számítanak.

Persze van, akinek nem nagy ár 1-2 képet beáldozni egy talán értékes nyeremény, vagy akár a megjelenés és egy kis vélt vagy valós hírverés reményében.
Csakhogy erre a megközelítésre egyre inkább iparág épül a fotó felhasználók részéről, míg egyre nehezebbé válik miatta fotók készítéséből megélni, sőt az ilyen kizsákmányolás veszélye nélkül pályázni is.

Hivatalos neve nincs, egymás közt emlegetik lenyúlásnak, kihasználásnak, fotógyűjtésnek, és átverésnek. A valós szándékot, hogy pontosan miről is van szó, nyilván nem tüntetik fel a szervezők.
Miből látszik mégis már a pályázati kiíráson, hogy csak olcsón (vagy inkább ingyen) akarnak a kiírók fotókhoz jutni, az alkotók valós összemérése, netán jutalmazása és támogatása helyett?
Egykori tanárom az ilyen helyzetekben mindig azt a kérdést tette fel: “kinek áll érdekében?” Próbáld ennek szellemében értelmezni a pályázati kiírást, és ügyelj a gyanús jelekre! Az alábbi jelek bármelyike gyanús lehet egy kiírásban, több együttes előfordulása pedig kifejezetten gyanússá teszi a pályázatot:

  • a kiíró egy marketing ügynökség, üzleti vállalkozás, vagy egyéb cég/intézmény/szervezet, akiknek érdeke lehet fotózási költségeket lefaragni
  • attól, hogy a kiíró szervezet hivatalosan non-profit, még szolgálhat költséglefaragást a pályázat
  • nem nevezik meg a szakértői zsűrit
  • nem tisztázott az értékelés módja
  • nem szerepel a nyeremény a kiírásban
  • a közönségdíj értékesebb, mint a szakmai zsűri díja
  • előzsűrizés nincs, a győztes személye Facebook lájkolással dől el-a nyeremény maga is egy fotózás, vagy fotózási megbízás
  • nyeremény kizárólag a győztes kép megjelentetése, vagy egyéb felhasználása
  • a pályázó lemond a képhez fűződő jogairól, a kiíró szabadon felhasználhatja azt a pályázaton kívül is
  • a pályázó hozzájárul, hogy képeit harmadik félnek átadják a pályázattól független felhasználásra is

Sajnos egyre gyakoribb, hogy a pályázatokat azzal a tisztességtelen szándékkal írják ki, hogy begyűjtsenek egy rakás szabadon és főleg ingyen felhasználható képet. Mindezt a lehető legkisebb költségráfordítással, ami nem csak a konkurensekkel (mármint az adott cég/szervezet piaci versenytársaival), de főleg az alkotókkal és a fotós szakmával szemben is inkorrekt.

Az ilyen kiírásokból gyakran még az sem egyértelmű, hogy egyáltalán mit lehet nyerni a pályázaton, vagyis minek kéne az embert a nevezésre motiválnia.  Egy kétes értékű pályázaton aratott győzelem pedig legalább olyan kétes értékű hírnevet eredményez. Arról nem is beszélve, hogy sokszor az értékes nyeremények is a szervezők ismeretségében kerülnek kiosztásra/átadásra – vagy esetleg egy baráti vállalkozásnak számlázzák ki munkadíjként, amit a lelkes pályázókon sikerül megspórolni.

Minden esetben olvasd el a pályázati kiírást, és ha valami nem világos, akkor ne habozz rákérdezni a szervezőknél, illetve szóvá tenni a kifogásaidat. Ha pedig egyetértesz ezzel az írással, oszd meg másokkal, hogy minél többen okulhassanak belőle!

Szerinted mik a további árulkodó jelek, hogy valaki csak ingyen fotókat akar gyűjteni?

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék