1945. május 2-án szabadult fel Berlin. 2020-ban ünnepeltük a hetvenötödik évfordulóját. Mi mással lehetne erről megemlékezni, mint egy világhírű fotó meghamisításának történetével.
Az Urban Legends okfejtése nyomán Hernádi Levente írt róla blogján, de korábban már az InPhoto blog és sok másik oldal is írt a fotótörténeti manipulációról, ami persze nem volt példátlan ritka eset a Szovjetúnióban. Bár hozzá kell tenni, hogy a megjelent írások bizonyos részletekben legalább annyira eltérnek, mint a ciril betűs nevek latin betűs írásmódjai, amik jelentősen megnehezítik az orosz nevekre való keresést.
A fotó készítője egyik oldal szerint Jevgenyij Khaldei, a másik szerint Jevgenyij Haldej, sőt még abban sem egyeznek az egyes oldalak verziói, hogy a fotós a TASS hírügynökség munkatársa volt (ez a valószínűbb), vagy a képet közlő Ogonjok magaziné. Sok kérdésben egyébként a róla szóló Wikipédia bejegyzés sem igazán tesz igazságot.
Abban minden forrás nagyjából megegyezik, hogy az emlékezetessé vált fotó csak a második zászlótűzéskor készült el, és a fotón sok részletet módosítottak, nem csak a fosztogatásra utaló jeleket, a katonák kezein látszó több karórát tüntették el a gondos cenzorok. Minden valószínűség szerint a közismertté vált fotó nem egyszerűen egy fotó módosított változata, sőt nem is két képből lett összemontírozva. Van olyan forrás, ami szerint a fotós egy teljes tekercset elfényképezett a tetőn, ezekből illesztgették össze a végleges változatot – sőt az sem teljesen egyértelmű, hogy melyik is a végleges változat, mivel az első közlés után is módosítottak még rajta a cenzorok. Valószínűleg már az első változatban kicserélték a zászlót is, és némi füstöt is retusáltak a képre a szovjet retusőrök. Őket ma Photoshop zsonglőrnek neveznénk és még csak el sem veszítették állásukat mindezért, ha csak a közösségi oldalakon vadásznának lájkokra a képeikkel. Szemben a mai sajtófotósokkal, akiknek a hitelesség jegyében jóval komolyabb sajtóetikai elvárásoknak kell megfelelniük és a modern kori fotótörténet sok emlékezetes képhamisítót tart nyilván, akik elveszítették az állásukat a hasonló képmanipulációk miatt, mint a bejrúti bombázás füstfelhőit mesterségessen feltupírozó Adnan Hajj.
Minden esetre ez a fotó Berlin felszabadításának és a háború végének szimbóluma lett.