Ma jelenik meg az újra nyontatásba került Newsweek. A lap kicsit több, mint egy év szünet után jelenik meg újra nyomtatásban. Gondoltam, hogy ideje kiraknom egy kis válogatást (a teljesség igénye nélkül) a Newsweek korábbi címlapjaiból – és persze a visszatérő lap új címlapját is.
Imádom nézegetni, hogy mennyi féle ötlet és megoldási lehetőség kínálkozik egy címlapon a történetmesélésre. Ami miatt leginkább bánom a jelenséget, hogy a nyomtatott lapoktól a webre tolódik el a sajtó, az nem más, mint azok a különleges és nagyon látványos megoldások, amik a nyomtatott kiadványokat jellemezni szokták, a webről viszont a technikai korlátok és a webbel járó pörgés és spórolás miatt egyre inkább eltűnnek.
A címlapok, a tördelés, a tipográfia, mind olyan vizuális segítői a tartalomfogyasztásnak, amire nem szoktunk gondolni az újságok és különösen a magazinok esetében, pedig hosszú ideje szerves részét képezik és félő, hogy teljesen eltűnnek majd, ha a nyomtatott lapok egy nap végleg kimúlnak.
Oké, persze a papír illata is hiányozna és hogy le lehet csapni egy legyet vele anélkül, hogy összetörne és hogy amikor végeztünk vele, akkor rá lehet pucolni a krumplit és lehet bele autóalkatrészeket csomagolni bele, de ezt most hagyjuk – szórólapok és reklámújságok mindig maradni fognak.
Halvány reményt jelent a tördelés túlélésére, hogy a tabletek megjelenésekor azon az új felületen próbáltak sokan valami nyomtatott ra emlékeztető újdonságot alkotni, mostanában pedig egyre több online lap kezd operálni a klasszikus weboldalakon operálni a tördeléssel, egyedi megjelenítési módokkal, különleges elrendezésű multimédia oldalakkal.
Legaktuálisabb példaként érdemes megnézni a VS.hu egyes cikkeinek a szerkezetét, vagy a New York Times interkatív anyagai és az Origo egy-egy multimédia felé nyitó újítását.
Ami még mindig kérdéses, hogy megmarad-e, az a címlap. Az újság vezető képe, ha úgy tetszik, névjegye, bár inkább cégére, ami minden lapszámban megújul és új tartlalmat mutat, miközben mégis részben változatlan és állandóan ismerős arcot mutat. Nem csak borítója a tartalomnak, hanem közvetítője, sőt sok esetben a címlap adja el az újságot. Egyetlen képpel és legfeljebb néhány mondattal, de inkább csak kulcsszavakkal elmesélnek egy történetet, vagy legalábbis kiváltsanak egy érzést, hangulatot, ami miatt meg akarjuk venni azt a lapot, hogy megismerjük, mi mást mondanak még arról az adott témáról – meg úgy egyébként a világról. Közben a legtöbb lapnál pontosan tudják, hogy milyen fotónak és szavaknak kell a címlapon lennie, hogy jobban fogyjon az újság a standokon. Többek közt ezért is kiemelt értéke (és ára is) van a fotósok számára is a címlapfotóknak – még akkor is, ha a címlapfotó az, ami alá általában sosem kerül ki forrásmegjelölésként a fotós neve – legalábbis magazinoknál nem szokás, viszont a következő oldalon, vagy az impresszumban szokás azért feltüntetni.