Kétszeres árkülönbség ugyanazért a vasért?

Különbség a felirat és a firmware – meg az árcédula

A Canon nemrég bejelentett 1DX és 1DC jelzésű csúcs gépeiről kiderült, hogy lényegében ugyanaz a hardver, csak más firmware ketyeg rajtuk. Ez okozza a közel kétszeres árkülönbséget.

Ahogy a PetaPixel tegnap megírta, a Canon csúcs kategóriás 1DX és 1DC modellei nem csak a specifikációs lista alapján tűnnek teljesen egyformának. A DSLR videózásra szakosodott EOS HD oldal alaposabban utánajárt a kérdésnek, és a Canon képviselője megerősítette nekik, hogy valóban csak firmware különbség van a két váz között. Ez az a gyári szoftver, ami az 1DC-t képessé teszi 4K felvétel rögzítésére is, míg az 1DX csupán Full HD képességekkel rendelkezik. A gépben rejlő hardver viszont teljesen ugyanaz (a vakuszinkron csatlakozó bekötését leszámítva), így a 4K felvétel készítést minden tekintetben képes lenne kiszolgálni a közel fele árú 1DX is. A lap kérdésére a Canon képviselője azt is elárulta, hogy nem tervezik, hogy a közeli jövőben elérhető – akár megvásárolható – legyen a komolyabb képességeket engedő firmware. Pedig ezzel akár utólag is 4K képessé válhatnának az 1DX vázak.

Hivatalos árképzés
A hivatalos indoklás szerint éppen azért volt szükség a különálló, kifejezetten videó DSLR váz megalkotására, mert az EU adó szabályozása szerint jóval magasabb adót kell fizetni a videókamerákra, mint a fényképezőgépekre. Ezért él az összes DSLR-ben a maximum 29 perces felvétel hossz, ami mondjuk pont azoknak nem nagyon okozna többnyire gondot, akik 4K-ban szoktak forgatni, mert ők úgysem nagyon használnak még ilyen hosszú snitteket sem. Persze azt is elismerte a képviselő, hogy nem ez az egyetlen ok, és nem is indokolná a hatalmas árkülönbséget.
A valóság az, hogy Hollywoodban és a filmiparban máshol is nagyon sokan örömmel fizetnek 13 ezer dollárt is egy 4K képes DSLR-ért. Így miért adná oda ezt a gépet a Canon fél áron? Hozzátéve, hogy akik az 1DX-et veszik, azoknak általában nincs szükségük a 4K felbontásra, így nem is hiányolják azt a gépből, a két termék tehát egészen más vásárló közönséget céloz.

Vélemények
A cikk írója azzal zárja sorait, hogy nem tiszte etikailag értékelni a döntést, amit a Canonnál üzletileg helyesnek tartanak. Ugyanakkor filmesként csalódást okoz neki, hogy ez az üzleti döntés rengeteg embert kizár a lehetőségből, hogy 4K felbontással forgasson, amit egy elérhetőbb váz lehetővé tenne. Pláne, ha csak a firmware tesz különbséget. Mindehhez pedig hozzáfűz egy csendes említést, hogy vajon a Magic Lantern, vagy más kalóz megoldás elérhetővé fogja-e tenni a 4K-t, mint annyi más gyári firmware által nem támogatott funkciót.

Az már csak a saját véleményem, hogy a Canon úgy látszik, ezúttal nem akar meglépni egy hasonló forradalmi újítást a 4K elérhetővé tételével, amit egyszer már elkövettek az olcsó belépő szintű DSLR-ek elterjesztésével, majd ismét megléptek az olcsó fullframe DSLR-ekkel és aztán a Videó DSLR-ekkel ismét (bár az utóbbiban nem a Canon volt az első). Ezek a lépéseik korábban ugyan hatalmas felhasználói tábort gyűjtöttek a márka köré, és nyilván bevételt is jócskán termeltek. Ugyanakkor alaposan leértékeltek korábbi exkluzívabb kategóriákat, egész termékcsoportokat (sőt szakmákat is), ami hosszabb távon nem csak sokkal szorosabbá tette számukra is a versenyt, pláne miután a konkurensek is ringbe szálltak, hanem az elérhető bevételeiket is csökkentette. Persze ettől még lehet majd a Canon az első, aki a hétköznapi emberek életébe elhozza a HD után a 4K-t is. Minden esetre erre egyelőre nem készülnek. De a jelek szerint a kalóz szoftver (vissza)fejlesztőknek most több esélyük van ebben beelőzni őket.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!