Megdöbbentő átverések hatásvadász címadással

Egyre több hangzatos címet használnak a sajtóban, ami már-már önálló jelenség lett, amire olvasók és szakmai kritikusok egyaránt felfigyelnek.

A HVG.hu vélemény rovata tegnap érdekes válogatást készített a konkurens Heti Válasz több mint érdekes címadásaiból. Érdemes elolvasni a többé-kevésbé kommetár nélküli írást.
Persze ez a fajta címadás nem csak rájuk jellemző. A bulvár lapok is előszeretettel élnek vele, sőt aligha nem onnan származik. Hiszen a bulvárban (szinte) mindent szabad, és teljesen elfogadott mindennapos, hogy bolhából csinálnak elefántot, és a cikk végére kiderül, hogy semmi nem igaz abból, amit a cím állít. Ha meg mégsem, majd jön a következő cikk, amiből kiderül az igazság – vagy nem, de az se nagyon számít.

A szakmában ezt átbaszós címnek szoktuk nevezni. Kicsit elegánsabban talán lehet figyelemfelkeltő címadásnak nevezni – bár attól, hogy egy cím figyelemfelkeltő, még lehet köze a valósághoz és a cikk tartalmához. Nem tudom, hogy van-e erre elegánsabb szakkifejezés. Mikor még média iskolába jártam, nem volt divat az ilye címadás. Vagy legalábbis nem egészen így. Mára már köztudott, hogy fontosak a hangzatos címek, és az is, hogy vannak, akik erre direkt rájátszanak, mert tudják, hogy akik RSS olvasóból, hírgyűjtőkről vagy a Facebook megosztások alapján kattintanak, azokra különösen erős hatást gyakorol a cím.

A témában visszatérő szakmai kérdés, hogy vajon az átbaszós címek nem ütnek-e vissza idővel? Az olvasók egy idő után besokalnak-e a tények szenzációhajhász feltupírozásától? Emiatt vajon elkezdik-e inkább kerülni az ilyen címekkel operáló lapokat, minthogy kattintsanak rájuk?
A döntéshozók a jelek szerint sok helyen úgy gondolják, hogy megéri kockáztatni, és talán a statisztikák igazolják is őket. Még ha tényleg kiábrándulnak és elfordulnak a laptól egyes olvasók, mindig marad kellően nagy tömeg, akik érdeklődve kattintanak, és a meglepetés után is megbocsátanak. Vagy csak gyorsan felejtenek, és legközelebb újra kattintanak.

Te mit gondolsz az egyre túlzóbb és megtévesztő címekről?

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!