Az online lap még mindig gyakran szitokszónak hat, miközben az elért közönség arányai már rég megfordultak. Az első nagy lapok nyomtatásának megszűnése talán változtat majd a tendencián.
De hogy a Newsweek lesz-e az első nagy lap, ami eltűnik az újságos bódék polcáról, az még nem biztos.
Nemrég bejelentették felröppent az aggasztó hír, hogy az amerikai magazin piac egyik jelentős lapja a Newsweek nyomtatott kiadása megszűnik. Bár a HVG eldöntött tényként közli a Newsweek megszűnését, a nemzetközi lapok azért lehozták a hírt követő cáfolatokat is. Az illetékesek cáfolják, hogy a lap nyomtatott kiadása már szeptembertől megszűnne. Mint az Atlantic Wire cikkének kiegészítése fogalmaz, a pletykát elindító kijelentés nem arról szólt, hogy a lap már szeptembertől csak digitális formában jelenik meg, hanem azt fogalmazta meg, hogy a lapkiadás teljes iparága a digitális felé halad a nyomtatás felől.
Különösen Magyarországon, de külföldön is sok helyen még mindig mostoha gyerekként tekintenek a netes lapokra, a blogger pedig egyenesen pejoratív jelzőként szerepel a közéletben. Gyakran nehezítik a munkájukat, legalábbis kevésbé segítik, vagy akár egyszerűen el se fogadják hivatalos médiumként őket. A nyomtatott lapok példányszáma folyamatosan csökken. A nyomtatott lapokkal rengeteg költség van, drága a papír, a nyomda, a szállítás, a remitenda (el nem adott példányok) megsemmisítése, és egyre kevésbé veszik az olvasók, így egyre kevesebb eladott példányból kell az egyre nagyobb példányonkénti költségeket kitermelni. Logikus, és viszonylag egyszerű döntésnek látszik a nyomtatott lap megszűntetése, mint a legnagyobb költségek levágása.
Csakhogy a még megmaradt olvasótábor – különösen egy magazin esetében – nem biztos, hogy hajlandó lesz a printről webes felületre, tabletre vagy okostelefonra átszokni. És ha kénytelenek is idővel változtatni eddigi szokásaikon, távolról sem garantált, hogy a régen járatott print lapok online felületeit választják majd, megannyi más lehetőséggel szemben. Hiszen ha egyszer úgyis változtat az ember a szokásain, akkor nem biztos, hogy csak a hordozót cseréli le, mikor hirtelen megnyílik előtte a digitális világ.
A verseny kiéleződőben, a bevételek viszont egyre bizonytalanabbak. Az online sajtó üzleti modellei is kérdésesek. Sok helyen egyáltalán nem látszik, hogyan fognak weboldalak eltartani komplett szerkesztőségeket. A nyomtatott sajtóra jellemző előfizetéses modell nem nagyon működik a weben, a fizetős falak alkalmazása egyre problémásabb, a reklámbevételekből pedig nem sikerül minden lapnál kigazdálkodni a működési költségeket.
Szerinted mi lesz a Newsweek sorsa?