A Getty Images képügynökség vezetése újabb befektetők bevonásával akarja erősíteni a piacvezető ügynökség gazdasági helyzetét.
Egykori munkahelyem, a Napi Gazdaság mai kiadása számol be róla, hogy a Getty Images körül egyre több befektető gyülekezik, hogy megszerezzék a többségi tulajdont.
A hír akár jót is jelenthet(ne?), hiszen végre egy olyan sajtóban érintett cég – ráadásul másokat kiszolgáló, tartalom előállító, amelybe szívesen fektetnek más cégek. Üzletileg sikeresek, szakmailag elismertek, már szinte idilli a helyzet.
Csakhogy a Getty Images amennyire a világ egyik vezető képügynöksége, annnyira a fotó piac jelenlegi, egyre romló helyzetének egyik szítója, fő alakítója. Amellett, hogy többnyire jól megfizetett fotóriportereik remek minőségű sajtófotókat készítenek, a cég egyúttal hómaróként darálja be az összes elé kerülő kisebb képügynökséget. Partner cégeik világszerte büszkén hirdetik, míg a konkurensek egyre szomorúbban konstatálják, hogy “Két féle fotó ügynökség létezik. Az egyiket a Getty már felvásárolta, a másikat csak fel fogja vásárolni.”
A felvásárlásokkal egyre nő a Getty archívuma, de egyre romlik a szabadúszó fotósok, és minden konkurens ügynökség helyzete. A Getty hatalmas és rohamosan növekvő fotó kínálatával egyre nehezebb versenyezni a hír, sport, celeb fotók piacán éppúgy, mint a stock fotók piacán. Itt ráadásul a Flickr fotósok bevonásával szinte korlátlan forrásokra bukkantak, ami tovább igazolja üzleti stratégiáik helyességét. Közben a fotó árak rohamosan csökkennek, amit helyenként maga a Getty is előre mozdít, mert ennek a szabad piaci versenyben már legyőzhetetlenné vált gépezetnek pont ugyanúgy nem kell minden esetben piaci alapon döntéseket hoznia, mint hazánkban az ingyenessé vált tett MTI-nek. Így aztán egyre alacsonyabb árakkal szoríthatnak kilátástalan helyzetbe kiszolgáltatott fotósokat.
A Napi Gazdaság által emlegetett akvizíciós tervek nagy kérdése tehát nem annyira az lesz, hogy vajon melyik befektető kap többségi tulajdonrészt, hanem hogy ez milyen hatással lesz majd a fotó piac legnagyobb szereplőjévé, aki a legekluzívabb, de gyakran a piacra nézve legkártékonyabb üzleteket tudja megkötni.
Több amerikai fotós gondolja egyébként úgy, hogy a Getty tulajonosai addig próbálják pénzzé tenni hírnevét, üzleti kapcsolatait és mindazt, amit eddigi fotó archívumai révén elértek a piacon, míg azok értékesnek tűnnek, mert a fotók elértéktekenedése előbb-utóbb a Gettyt is utóléri, mikor a fotók végleg eladhatatlanná válnak. A vezetés szerintük csak ez elől a helyzet elől igyekszik kimenteni saját tőkéjét a cégből.
Szerinted mit hozhat a Getty tulajdonosváltása?
Forrásmegjelölés: Az illusztráció a Getty Images logójának és yomanimus képének felhasználásával készült.