Ügynökségeket fenyeget a pereskedő színésznő

Corbis-agency-siteMint arról pár napja a PDN online beszámolt, Shirley Jones színésznő, a ’70-es évek Patridge családjának sztárja perbe fogta az amerikai Corbis képügynökséget. A követelése szokatlan, bár nem teljesen példa nélküli.

A színésznő azt kifogásolja, hogy a róla készült fotókat és a nevét a képek értékesítéséhez használja fel az ügynökség – ahogyan minden más ügynökség is eljár, hiszen a fotókat valahogyan azonosítani kell, és ennek legkézenfekvőbb módja, hogy feltüntetik a képen szereplő személy nevét. Szerinte ez már nem szerkesztőségi, hanem kereskedelmi felhasználás.

A sajtó szakma jellemzően aszerint különbözteti meg a fotó felhasználásokat, hogy szerkesztőségi tartalom (hír, vélemény, stb) illusztrálására használják egy újságban, vagy valamilyen konkrét esemény, rendezvény, termék értékesítésének előmozdítására használják. Ebből a gyakorlatból logikusan az következik, hogy a képügynökség csak a szerkesztőségek számára értékeíti képeit, és nem terméket próbál vele hirdetni, vagy eladni.
A kereset viszont éppen azzal érvel, hogy a képügynökség terméket, magát a szerkesztőségnek eladni kívánt képet hirdeti a vásárlói felé. Hogy a bíróság hogyan ítélkezik majd, az legfeljebb sejthető egyelőre, de túl nagy összegben egyelőre nem érdemes fogadni az egykori tévésztárra (sem).

Korábban meglepő módon éppen a Shirley Jones ügyét is képviselő ügyvéd képviselte Anna Maria Alberghetti és Bonnie Pointer hasonló ügyét, ugyanezen a kaliforniai bíróságon. A bíró akkor az ügyet tehcnikai részletkérdések, egyszerű határidő túllépések miatt ejtette, így az érdemi jogvitára nem kerülhetett sor. Mivel azonban Amerikában precedens jog van, ha a bíró megítéli az újabb kereset jogosságát, akár az is előfordulhat, hogy a hír- és képügynökségek kénytelenek lesznek más megoldást találni a képek értékesítésére, mert az alanyok külön erre vonatkozó engedélye nélkül nem írhatják majd a képek alá, hogy ki látható a képen. Amennyiben ennek a követelésnek helyt ad a kaliforniai bíróság, akár a többi hírügynökség dolga is lényegesen nehezebbé válhat.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!