Sok más területhez hasonlóan a sajtó is üzlet és az eredményessége nélkülözhetetlen a sieres működéshez. Olvasd el James Nachtwey gondolatait a témáról!
“A sajtó üzlet, és ahhoz hogy tovább működhessen, nyereséges üzletnek kell lennie.” – James Nachtwey haditudósító
Így foglalta össze véleményét Nachtwey, 2010-es TED beszédében. Nagyon egyszerű, mégis nagyon igaz gondolat egy olyan embertől, aki ráadásul a sajtó munkájának másik végén dolgozott egész életében. Nachtwey az a fotóriporter, akit a lapok elküldenek Isten háta mögötti világokba, és “csak” fényképeznie kell. Munkája során sosem kell a pénzzel foglalkoznia. Háborús övezetekben, harmadik világ beli nyomortanyákon, haldoklókat ápoló kórházakban fényképez. Olyan helyeken, ahol ugyan szintén jól jön minden pénz, de magával a pénzzel aligha tudnak a fronton, vagy a nélkülöző afrikai falvakban mit kezdeni. Nachtweynek azzal se nagyon kell törődnie, hogy az őt megbízó lapok miből élnek, miből termelik ki azt a bevételt, amiből az ő útjaira is futja. Mégis tisztában van ennek fontosságával.
Ráadásul ez a gondolat nem csak a sajtóra, hanem annyi minden másra is igaz. Napjainkban lényegében szinte mindenre. Hiszen egyre kevesebb dolog van körülöttünk, ami nem üzleti alapon működik. De még azok működéséhez is nélkülözhetetlen a pénz, aminek valahonnan jönnie kell. És még ha jótékonyságból és adományokból érkezik is a bevétel, akkor is meg kell valakinek termelnie, hogy adakozhasson.
Bármennyire szeretnénk is akár a sajtótól, vagy bármelyik más iparágtól, hogy ne üzleti szempontokat nézzen, sajnos kénytelenek. Ahogy mi is kénytelenek vagyunk mindennapi életünk, és munkánk során üzleti szempontokat nézni. Jobb esetben persze elég ha egy megfelelő munkaszerződést aláír az ember a munkáltatójával, és a saját megélhetése biztosított. De csak addig míg a cég, aminek dolgozik képes jó üzletet kötni a munkájával, és van miből fenntartani a céget és kifizetni az alkalmazottakat.
Magyarországon valamiért a legtöbb ember rossznak, szégyellni valóban tartja a nyereséget. Megvetik a boltot, amiért az nyereséget akar termelni. Pedig az üzlet erről szól.
Igaz hogy csak a kapitalizmusban, de a szocializmust mégsem akarja senki visszaállítani – szerencsére.
Az Internet megjelenése óta mégis szinte fénynél gyorsabban terjed az a már szinte utópista szocialista nézet, hogy “az Interneten minden ingyen van”. És sok mindenre igaz is. De az ingyen dolgoknak is van ára, amit valahol valakinek egyszer ki kell fizetnie, és hogy ő se menjen csődbe, valamiből bevételt is kell termelnie. Az eddigi üzleti modellek az Internet hódításával alaposan megváltoznak. De az új rendszerek működését finanszírozó új üzleti modelleknek is ki kell alakulnia – és jól, nyereségesen kell működnie – hogy az Internet által dominált új világ működőképes legyen. Mert amíg tejet, kenyeret, fényképező- és számítógépet nem lehet ingyen letölteni az Internetről, addig az onnan letthető dolgok előállítóinak is a piacra kell járniuk bevásárolni, valódi pénzzel, amit a letölthető dolgok előállításával keresnek meg.