Az Apple gépei közismertek jellegzetes formatervezésükről. Esztétikus kialakításuk miatt sokan már csak kellemes látványuk miatt is inkáb választják lakásuk egyik ékének, mint más, kevésbé tetszetős számítógépeket. Nem csoda hát, hogy a különféle lakberendezési, belsőépítészeti és design kiállítások rendszeres vendége az Apple. Az anyacég maga is sokat ad nem csak termékei, de boltjai megjelenésére is. A magasabb kategóriába sorolt Apple Authorised és Premium Reseller boltok belső kialakítását éppen ezért az anyacég illetékeseivel kell mindig egyeztetni. De erről kedvenc Apple viszonteladóm, Handras szokott mesélni blogjában.
Én inkább folytatom a design kiállítás történetet. Történt ugyanis az egyik Lakástrend and Design kiállításon, hogy valamelyik Apple képviselet is felvonult, és a kiállítás több részén is kis standokkal képviselte a márkát. A tetszetős kis pultokon nagyon jól mutattak a szép kis Apple gépek, akárcsak a melléjük állított hostess kislányok. A hostessek kedvesen elmondták minden arra járónak, hogy ha a számítógépen (Interneten) regisztrálnak, akkor nyerni lehet valamit, és mindenkinek jár egy kis csoki is, aki részt vesz a nyilvánvalóan reklám célú adatgyűjtésben.
Eddig tulajdonképpen egész jó reklám fogásnak is tűnik a dolog, innen jön a mellé fogás. Az Apple gépek billentyűzetén ugyanis nem ugyanott van a @ jel, mint a többségi társadalom által használt Windows gépeken. Ez persze nem lenne akkora baj, hiszen kis keresgélés után gyorsan meglenne, ha a magyar Apple billentyűzeteken a @ fel lenne tüntetve. De nincsen. Viszont a kérdőív határozottan kérdez @ jelet is. A hostess lányok így aztán hamarosan azzal keztek foglalatoskodni, hogy minden regisztrálónak megsúgják, hogy a @-ot az Alt+Q tudja előcsalni. A regisztrálókban pedig a gép kellemes megjelenése helyett a @ jel hiánya maradhatott csak meg, és hogy nem értik miért, de idegen számukra az egész….pedig olyan jól néz ki.
Mindez miért? Mert valaki elfelejtett gondolni rá, hogy nem mindenki ugyanott keresi a kukacot (sőt sok ismerősöm a saját gépén sem tudja, hogy hol van), és hogy egy ilyen űrlapot akár úgy is le lehetett volna kódolni, hogy a @-ot egyáltalán ne kelljen begépelni, hiszen lehet egy szövegmezőt tenni a kukac elé, egyet utána, az adatbázis meg majd szépen behelyettesít, és összefésül. Elvégre a gép dolga pont az, hogy az ember helyett dolgozzon. Így sikerül félre a gyakorlatban egy amúgy jó ötletnek tűnő reklám fogás.
Kiegészítés: Az angol és amerikai kiosztású billentyűzeteknél eddig is feltüntették alapból a kukacot (ami ott a Shift+2 kombinációra jelenik meg), csak a magyar billentyűzeteknél volt probléma, hogy nem tüntették fel a kukac helyét. Mint arról Handras is beszámolt, egy ideje már a magyar billentyűzeteken is ott a @ jel.
Viszont aki más szoftveres kiosztással használja a gépet, mint amilyet rádug a gépre, annak ugyanilyen problémái lehetnek. Remélem, hogy ebből az írásból ők is megtudták, hogy hol keressék a kukacot.