Régi divat tért vissza az olimpiák fotózásában, újra megszaporodtak a közel két évtizedre háttérbe szorult multiexpós képek. Az újabb digitális gépekkel a sportfotósoknak újra van rá lehetőségük és élnek is vele.
Multi expo a film korszakban
A multi, vagyis többszörös expozíció már a filmes gépeknél is létezett, sőt azok működése alapvetően szülte azt meg. Elég volt, ha a fotós elfelejtette felhúzni a gépet, vagy ha elromlott a filmtovábbítás és máris multiexpós képek születtek, hiszen ugyanarra a filmkockára exponáltak több képet is. Mennyi fotós exponált egy egész nyaralást egyetlen kockára, mert elromlott a filmtovábbítás, vagy rosszul fűzték be a filmet.
Eleinte a kettős expozíció csak hiba volt, aminek előbb a kiküszöbölése lett funkció, hogy megakadályozzák azt. Többek közt ennek köszönhető valószínűleg az automata filmtovábbítás megjelenése is, ami aztán a gyors sorozatfelvételeket is lehetővé tette idővel. Aztán mikor az automatikus film továbbítás, vagy legalább a kettős exponálást megakadályozó mechanika már (szinte?) minden gépben adott volt, akkor az lett új funkció, hogy a gép, amivel már véletlenül sem lehet újraexponálni a filmre, extra szolgáltatásként kínálta ezt a kreatív fotósoknak, akik mégis csak kifejezetten erre vágytak.
Digitális visszatérés
Lényegében ma is ugyanez a helyzet a digitális gépekkel. A digitális gépek érzékelő kiolvasása képenként történik. A többszörös expo hibája így alapvetően kizárt. Extra funkcióként pedig elég soká tartott, míg újra megjelent. A Canon gépekből legalábbis közel húsz évig hiányzott ez a funkció. A többi gyártóról nem tudom, hogy mikor mutatták be. Azt tudom, hogy Nikon gépben jóval előbb láttam, mint az első Canonban, de nem tudom, hogy ebben hány évvel előzték be a fő vetélytársat (nagyon azért nem is fontos kérdés).
PhotoShopban persze előbb is lehetett volna ilyet csinálni. Sokan meg is tették nyilván, ha szükségét látták. A sajtófotó szigorú etikai szabályai miatt azonban nem nagyon éltek vele, amíg a gépek nem kínáltak rá módot beépítve. PhotoShopban összerakva ugyanis manipuláció gyanús lehet, a gép automatikus üzemmódjával elkészítve hitelesebb, arról nem is beszélve, hogy jóval gyorsabb és egyszerűbb is. Az új gyors sorozat felvételre képes vázakkal pedig igazán izgalmássá is válnak ezek a képek.
A négy nagy hírügynökség (AP, AFP, Getty Images és Reuters) többségükben Canon gépeket használnak. Egyedül az AFP váltott közülük testületileg Nikonra egy pár olimpiával ezelőtt, de korábban ők is Canon használók voltak. Ezért aztán jóval ritkábban láttunk multiexpós képeket, míg a Canon is be nem vezette (újra).
Az 1DX hozta a változást
Talán néhány amatőr váz képmódjai között is megtalálható volt a multiexpó, de a profi vázak közül az 1DX volt az első Canon, ami képes volt több képet egymásra exponálni. Mivel a gép a Londoni Olimpia előtt nem sokkal jelent meg, innen érkeztek elsőként igazán tömegével multiexpós képek mindenféle sportágakról. Persze azóta is sokszor előkerültek a többszörösen exponált képek, de most Szocsiban készülnek ismét tömegesen.
Hogyan készül?
Ahogy a Reuters blogján a londoni képekről írták, az kell hozzá, hogy a háttér homogén legyen és a fotótéma jól leváljon róla. Így a többszörösen exponált háttér nem fog zavarossá válni, míg a téma mozgásának különböző fázisai szépen kirajzolódnak. A londoni képeknél a sötét háttér és jól megvilágított sportoló biztosította ezt. Szocsiban a fehér, havas/jeges háttér és a színes sportolók kontrasztja miatt működnek jól a többszörösen exponált képek. Ezen kívül már csak “látni kell előre, hogy mi fog történni”.