A Libération című francia napilap ma fotók nélkül került az utcára, hogy ezzel hangsúlyozzák, milyen fontos szerepe van a képeknek a hírfogyasztásunkban. A különleges demonstrációt a legnagyobb francia sajtófotó kiállítás, a Photo Paris nyitónapjára időzítették.
“Egy kép többet mond ezer szónál.” – tartja a közismert mondás. Ezúttal hozzátehetjük azt is, hogy a hiánya is.
“Vizuális sokk. Történelme során első alkalommal a Libération képek nélkül jelent meg. A helyükön egy sor üres keret látszik, ami egyfajta csendet teremt; elég kellemetlent. Érezhető, hogy hiányzik az információ, mintha néma újsággá váltunk volna. Egy újság hang nélkül, anélkül a hang nélkül, ami kiegészíti a látványt.” – írja Brigitte Ollier, a Libération kultur rovatában.
“Olliernek igaza van, és azáltal, hogy megtartották az újság szokásos elrendezését – ahogyan a képek szokásos helyét körbeölelik a cikkek – a Libération sikeresen szemlélteti a fotók erejét és jelentőségét a világ eseményeinek megismerésében.” Ezt már Olivier Laurent írja a British Journal of Photography cikkében, amit a lapban franciául közölt írás többi részével folytat:
“A Libération örök hálával tartozik a fotókért, készítsék azokat fotóriporterek, divatfotósok, portréfotósok, vagy koncepcionális művészek. A fotográfia iránti elkötelezettségünk sosem volt megkérdőjelezhető – nem azért, mert szépít, sokkol vagy illusztrál, hanem azért, mert a fotók közvetítik a világ lüktetését. Hogy a Photo Paris nyitónapját választottuk ezeknek az üres kereteknek a közlésére kiemeli a fotográfia melletti elkötelezettségünket. Ez nem ráeszmélés, nem temetjük a fotó művészetet […] Inkább megadjuk a fotográfiának azt a tiszteletet, amit megérdemel.
Mégsem lehet figyelmen kívül hagyni azt a szerencsétlen helyzetet, amiben a sajtófotósok ma találják magukat. Különösen a háború fotósok, akik az életüket kockáztatják, miközben alig tudnak megélni hivatásukból. És azt hihetnénk, hogy azokat jobb szerencse pártfogolja, akiknek a munkáit most okos galéria tulajdonosok kiállítják a Grand Palais termeiben, de ez csak a látszat: a fotó műtárgy piac is zavaros.”
Hogy az olvasók ne maradjanak teljesen képek nélkül és ha csak két oldal erejéig is, de bepillantást nyerjenek a képszerkesztők munkájába, az újságban közölték a szerkesztőségben használt oldalterveket, hogy láthassuk hogyan is néznének ki a lapszámba tervezett képek, ha azokat nem hagyták volna ki belőlük. Ahogy szokás, az oldaltükörből ezen az ábrán a szöveg maradt ki. Az üzenet viszont talán így is hangsúlyos.
Te mit gondolsz a Libération megoldásáról?