Fejetlenség a Getty ingyenesség miatt

Fotó: wwardy/Flickr

Fotó: wwardy/Flickr

Úgy tűnik, hogy a Getty Images tegnapi nagy horderejű bejelentése nem csak a fotósokat érte váratlanul, hanem a cégen belül is komoly zavart okozott. Az ügynökség úgy tűnik, saját munkatársaival is elfelejtett egyeztetni a felhasználási feltételek értelmezéséről, konkrétan, hogy mire és hogyan is lehet használni az új fotó beágyazási lehetőséget.

A British Journal of Photographynak a képügynökség szóvivője azt nyilatkozta a bejelentéskor, hogy “az olyan hír oldalak, mint a New York Times, vagy a BuzzFeed is használhatják a beágyazási funkciót, amíg a képek használata a hírekhez kapcsolódik.” A nem kereskedelmi falhasználást más licencekkel ellenétben most úgy értelmezték, hogy akkor is használható ez a megoldás, ha egy oldalnak van reklám bevétele, csak kifejezetten cégeket és termékeket hirdető oldalakon nem alkalmazható.
Ugyanakkor az ügynökség magyarországi képviselete helyesbítést kért a 444-től és tőlem is, mivel az európai irodák jogértelmezése szerint csak magánszemélyek élhetnek a lehetőséggel, a hír oldalak nem. Állítólag a cégen belül is komoly vita alakult ki a feltételek értelmezéséről, amit egyes területeken (így Euópában is) szűkebben értelmeztek volna a sajtóban világszerte megjelent értelmezésnél.

A Gety Images felhasználási feltétele így fogalmaz:
A Getty Images beágyazott tartalmát kizárólag tájékoztatási (editorial) célra lehet használni (azt jelenti, hogy hír értékű, közérdeklődésre számot tartó eseményekkel kapcsolatban). A Getty Images beágyazott tartalmai nem használhatók:

  • (a) bármilyen kereskedelmi célra (például hirdetésben, promócióban, vagy merchandising céllal), sem támogatás vagy szponzoráció jelzésére;
  • (b) semmilyen tiltott dologra;
  • (c) kedvezőtlen színben feltüntetni valamit, pornográf vagy más törvénytelen módon; vagy
  • (d) a beágyazott képmegjeleniítés keretein kívül.

Azonban mire sikerült meírnom mindezt, addigra megjött a hivatalos megerősítés, hogy az eredetileg közzétett formában érvényesek a Getty szabályai, vagyis bárki beágyazhatja azokat a képeket, amiknél az ügynökségi oldal ezt felkínálja, Remélhetőleg az ügynökség hamarosan kibogozza és egyértelműsíti ezt a jogértelmezési problémát, mert sokaknak komoly gondot okozhat, ha a bejelentésre alapozva elkezdik használni a Getty képeit az oldalukon, majd hirtelen mégis kiderül, hogy fizetniük kell, mert a kezdeti nyilatkozatok ellenére mégis üzleti felhasnálásnak minősítik őket. Arról nem is beszélve, hogy milyen rosszul áll a vezető fotó ügynökségnek, ha egy ilyen bejelentés után mégis visszatáncol.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!