Érdekes a reklám szakma felfogása, hogy a szavakkal szinte bármit lehet. Mondhatnánk, hogy a politikusok is ilyenek, de lényegében a politika is egyfajta reklám, illetve a reklám is egyfajta (üzlet)politika. Csak az furcsa hétköznapi gondolkodásmóddal, hogy az egyik pillanatban ezt, a másikban azt mondva az ember megütheti a bokáját, mert könnyen (legyünk finomak) csúsztatáson kapják.
“Már csak X órád van, hogy ÁFA nélkül vásárolj!” – bolti hirdetés pár nappal ezelőtt
“Az ÁFA nőtt, de az árak mégsem változtak” – bolti hirdetés pár napja
És mégsem. A reklám szakma előszeretettel használ megtévesztő szlogeneket, majd a csillagozott apróbetűs részben leírja, hogy valójában nem is úgy kell értelmezni. Aki félrérti, az meg magára vessen, ők tiszták és jogszerűek. Egyik nap ezt igérnek, másik nap azt, és senkit nem zavar, hogy szinte játszadoznak velünk. Lásd például az ÁFA emelés kapcsán, hogy egyik nap még sürgetnek, hogy vedd meg a terméket minél előbb, de másnap már azzal akarnak becsábítani, hogy nem is változott a termék ára, ami miatt tegnap még szerintük is rohannod kellett volna.
Az ilyen marketing fogások mindig Orwell 1984-ét juttatják eszembe, ahol nagyüzemben ment a történelem hamisítás. Ma ezt mondják a politikusok, holnap azt, de a tegnapi újságban mindig az lesz, ami épp igazolja a mai szavaikat. És nem alaptalanok Orwell gondolatai, hiszen voltak olyan korszakok, amikor ezzel a gyakorlatban is próbálkoztak politikai rendszerek. De ami igazán meglepő, hogy ma már nincs is erre szükség, mert a kollektív emlékezet olyan feledékeny, hogy már nem is érdeklik az ilyen dolgok. De ha tovább szemléljük a ma tendenciáit, akkor sokkal inkább Aldous Huxley Szép új világját látjuk megvalósulni, mint Orwell angszoc rendszerét. Bár a világ szervezése még nem annyira üzlet orientált, és talán még nem is annyira hatékony, de az biztos, hogy gőz erővel dolgoznak a technikák tökéletesítésén. Hogy már születésünk előtt is fogyasztásra neveljenek minket, és hogy ezt el is fogadjuk zokszó nélkül, sőt mi magunk akarjuk, és még ezért is fizessünk.
Az viszont egy kellemes lépés – és más boltokkal ellentétben nem csak reklám fogás az ÁFA emelés előtti akciók utánra – hogy az Apple termékek árát nem változtatta az ÁFA emelés. Ha úgy tetszik, akkor benyeli a központi forgalmazó, de azért a nagykert sem kell nagyon félteni, kompenzálja valamennyire a forint árfolyam javulása.
Jó (?) szokásomhoz híven – ha már pozitívat is sikerült írnom a postba – itt is linkelnék egy vonatkozó hírt, de sajnos független ohírldalon nem találtam hírt róla, úgyhogy maradnak a kereskedői oldalak, ahol vagy sikerült közvetlenül linkelni a hírt, vagy nem a legközvetlenebb infók erről Handras blogjában vannak. De a bújtatott reklám üzenete mindenképpen az, hogy vegyen mindenki Macet…
,-)))