Elmélkedés a címlapokról a Newsweek nyomán

newsweek-cover-2014-marchMa jelenik meg az újra nyontatásba került NewsweekA lap kicsit több, mint egy év szünet után jelenik meg újra nyomtatásban. Gondoltam, hogy ideje kiraknom egy kis válogatást (a teljesség igénye nélkül) a Newsweek korábbi címlapjaiból – és persze a visszatérő lap új címlapját is.

Imádom nézegetni, hogy mennyi féle ötlet és megoldási lehetőség kínálkozik egy címlapon a történetmesélésre. Ami miatt leginkább bánom a jelenséget, hogy a nyomtatott lapoktól a webre tolódik el a sajtó, az nem más, mint azok a különleges és nagyon látványos megoldások, amik a nyomtatott kiadványokat jellemezni szokták, a webről viszont a technikai korlátok és a webbel járó pörgés és spórolás miatt egyre inkább eltűnnek.

A címlapok, a tördelés, a tipográfia, mind olyan vizuális segítői a tartalomfogyasztásnak, amire nem szoktunk gondolni az újságok és különösen a magazinok esetében, pedig hosszú ideje szerves részét képezik és félő, hogy teljesen eltűnnek majd, ha a nyomtatott lapok egy nap végleg kimúlnak.
Oké, persze a papír illata is hiányozna és hogy le lehet csapni egy legyet vele anélkül, hogy összetörne és hogy amikor végeztünk vele, akkor rá lehet pucolni a krumplit és lehet bele autóalkatrészeket csomagolni bele, de ezt most hagyjuk – szórólapok és reklámújságok mindig maradni fognak.

Halvány reményt jelent a tördelés túlélésére, hogy a tabletek megjelenésekor azon az új felületen próbáltak sokan valami nyomtatott ra emlékeztető újdonságot alkotni, mostanában pedig egyre több online lap kezd operálni a klasszikus weboldalakon operálni a tördeléssel, egyedi megjelenítési módokkal, különleges elrendezésű multimédia oldalakkal.
Legaktuálisabb példaként érdemes megnézni a VS.hu egyes cikkeinek a szerkezetét, vagy a New York Times interkatív anyagai és az Origo egy-egy multimédia felé nyitó újítását.

Ami még mindig kérdéses, hogy megmarad-e, az a címlap. Az újság vezető képe, ha úgy tetszik, névjegye, bár inkább cégére, ami minden lapszámban megújul és új tartlalmat mutat, miközben mégis részben változatlan és állandóan ismerős arcot mutat. Nem csak borítója a tartalomnak, hanem közvetítője, sőt sok esetben a címlap adja el az újságot. Egyetlen képpel és legfeljebb néhány mondattal, de inkább csak kulcsszavakkal elmesélnek egy történetet, vagy legalábbis kiváltsanak egy érzést, hangulatot, ami miatt meg akarjuk venni azt a lapot, hogy megismerjük, mi mást mondanak még arról az adott témáról – meg úgy egyébként a világról. Közben a legtöbb lapnál pontosan tudják, hogy milyen fotónak és szavaknak kell a címlapon lennie, hogy jobban fogyjon az újság a standokon. Többek közt ezért is kiemelt értéke (és ára is) van a fotósok számára is a címlapfotóknak – még akkor is, ha a címlapfotó az, ami alá általában sosem kerül ki forrásmegjelölésként a fotós neve – legalábbis magazinoknál nem szokás, viszont a következő oldalon, vagy az impresszumban szokás azért feltüntetni.

Newsweek címlapok

Newsweek címlapok

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!