Mire jók az újabb és újabb pletykák?

Fotó: Stephen Oachs/Aperture Academy

Fotó: Stephen Oachs/Aperture Academy

Nem szeretem a pletykálkodást, és “mindenki” panaszkodik a bulvárra, mégis egyre több pletykával telítődik a technikai hírek világa is, ezzel ugyanúgy hiteltelenné téve a műszaki szaklapokat, mint ahogy a közéleti lapok is rohamosan veszítenek hitelességükből.

Most épp a valószínűleg 5D utód tesztelésén rajtakapott fotós hozza lázba a fényképezőgépekkel foglalkozó lapokat, és talán nekem is azt kéne szajkóznom, amit mások már megírtak a témában (Aperture AcademyCanon RumorsPixinfo, stb). De egyrészt nem látom értelmét, hogy újra leírjam ugyanazt, amit mások már leírtak. Másrészt annak sem látom sok értelmét, hogy ők leírták.

Az külön vicces érdekes, hogy (szinte) senki nem is említi meg saját pletyka utánközlésében, hogy a világot bejárt képeket Steven Oachs készítette. Annak ellenére, hogy a forrásként többnyire mindenki által megadott írásból ez egyértelműen kiderül. Mégis mindenki a teljesen elszemélytelenítő “kémfotók készültek” megfogalmazást használja.
Mintha egy Afrikában fotózó emberről csak úgy magától tudnának készülni és az Internetre felkerülni képek, anélkül, hogy egy másik fotós pont arra járna, lefényképezné, nem utolsó sorban rájönne, hogy a képen látható dolognak, ha nem is hír, de pletyka értéke van, és feltöltené az Internetre.

Mi értelme a pletykáknak?
Azt a nézetem most tegyük egy kicsit félre, hogy nem az eszköz számít, hanem az elkészült kép. Tekintsük a fotózást tisztán technikai sportnak. Mire jó az újabb és újabb megalapozatlan hírekkel előhozakodni a várva-várt új fényképezőgépekről?
Ha majd bejelentik és lehet kapni is, akkor majd úgyis meg fogjuk tudni, hogy mit tud a gép, és megvehetjük, ha majd kapható lesz, és lesz majd rá pénzünk. Amíg nem kapható, addig az se számít igazán, hogy már bejelentették. Mert ha lenne rá pénzünk, és elhatározásunk, akkor se tudnánk megvenni, amíg nem kapható. Akkor meg mi értelme elmélkedni róla, hogy megvennénk-e, vagy sem?

De amíg még a gyártó se sem jelentette – sőt talán maga sem tudja biztosan – hogy mit is fog majd végül megjelentetni, sőt talán még azt se határozták el, hogy azt hogyan is fogják hívni, addig mi értelme ilyesmiről hosszasan és pláne rendszeresen cikkezni?

Így bulvárosodik el a műszaki sajtó
Mivel nem megerősített információkról van szó, a megjelenő termék vagy olyan lesz, amilyennek mondják, vagy nem. Megalapozott döntést még akkor sem tudnánk a pletykák alapján hozni, ha egyébként lenne is pénzünk rá. De még ha a döntést meg is hoznánk, akkor se vehetnénk meg. Ha meg úgysincs rá pénzünk, akkor nem mindegy, hogy mit nem tudunk megvenni?
Persze a legfrissebb pletykák birtokában – akárcsak a legfrissebb gépek megapixel, ISO érzékenység és egyéb számadatainak magabiztos ismeretében pont ugyanúgy tűnhetünk naprakésznek, mint annak idején az autós kártyák világában, aki betéve tudta a végsebesség, lóerő, fogyasztás, hengerűrtartalom és egyéb műszaki adatokat, sőt azt is tudta, hogy a pakliban melyik járgány is a mindent vivő. És ez a tudás a pletykák esetében szerintem legalább ilyen hasznos is – abban az egy esetben, ha az ember autókat és/vagy fényképezőgépeket árul.
(Életrajzi adatként gyorsan hozzáfűzném, hogy életem egyik legpozitívabb élményének tartom, hogy mióta nem fotó/videócikk kereskedelemmel foglalkozom, azóta nem kell napra készen tudnom a friss, és a még kapható kifutó termék műszaki paramétereit és árait.)

Ezek a pletykák egyedül a pletyka oldalaknak jók, mert így két gépbejelentés között is van miről cikkezni, van mit olvasni az olvasóknak, és van mi mellett hirdetési felületet eladni a hirdetőknek. Meg persze, ha valamelyik pletykáról kiderül, hogy tényleg igaz, akkor talán jut érte 15 másodperc hírnév, hogy pont ők találták el.
De még az sem igazán valószínű, mert úgyis mindenki átveszi egymás híreit, és mire kiderül, hogy valamelyik pletyka igaz volt, addigra már senki nem fog emlékezni rá, hogy hol is olvasta először, és ott éppen honnan idézték. Sőt a bejelentés pillanatára már a pletykák is teljesen érdektelenné válnak – már akinek előtte érdekesek voltak – hiszen már ott vannak a tények, lehet valós dolgokkal foglalkozni.

Visszaütnek a pletykák
A pletykák legszomorúbb hatása, amit például a Nikon D4 közelmúltbeli megjelenése, vagy az azt megelőző Apple bejelentések némelyike is igazolni látszik. Ha a pletykák tényleg megjósolják, hogy mi jön, akkor sokaknak garantált csalódás lesz a vége. Hiszen nincsen semmi újdonság a bejelentésben. Vagy csak nem olyan nagy, hogy igazán meglepődjünk rajta. Ha meg a pletykák nem jönnek be, akkor azért csalódunk, mert többet vártunk. Vagy csak nem azt vártuk, mint amit kaptunk. Mégis egyre jobban belelovaljuk magunkat, és kedvenc lapjainkat, hogy a pletykákkal foglalkozzanak – akárcsak abba, hogy bulvár témákkal, és a celebek magánéletével foglalkozzanak.

A gond a pletykákkal, hogy ártanak a hitelességnek. Akkor is, ha igazak. Ahogy Mari néni a virágárus elveszti a hitelét, ha sokat pletykálkodik, úgy a közéleti lapok hitelességét is aláássa, ha a nagyobb olvasottság érdekében egyre több bulvárhőst és egyéb celebet engednek a lapjaikra. Ugyanez igaz a műszaki szaklapokra is, márpedig egyre inkább úgy tűnik, hogy ők sem vigyáznak.
Az Apple termékek körül legalább olyan komoly pletyka iparág alakult ki szaksajtó néven, mint a fényképezőgépek körül. Sorra születnek a CanonRumors, NikonRumors, PentaxRumors, MILCrumors, RumorRumors, stb oldalak. A hírverseny miatt pedig még a magukat ennél komolyabbnak tartó szakmai oldalak is kénytelenek hivatkozni ezekre, mert ha az olvasó nem náluk olvassa, akkor még a végén máshova megy a szükséges dózisért, ami a piaci versenyben megengedhetetlen.

Te pletykákra vágysz inkább, vagy másra?

Readers Comments (2)

  1. Érintettként azért hozzászólnék a témához. 🙂

    Az egyik dolog, hogy a pletykaforrások – 90% biztonsággal merem állítani, hogy – maguk a gyártók. A “kiszivárgott” fotók az esetek többségében műtermi körülmények között készülnek, vagy részletet ábrázolnak, de egyre több részlet kerül elő. A legutóbbi, kenyai Canon fotó is elég furcsa, hogy egy komplett képsorozat készült olyan termékekről amiket vagy bejelentettek de még nem adtak ki, vagy még be sem jelentettek. A japán fotós meg hagyta hogy a szupertitkos gépet csak úgy lefotózza egy vadidegen? Szóval én konspirációt gyanítok a dolog mögött, a pletykálkodás nem más mint ügyes vírusmarketing húzás. Hogy miért? Mert a vírusmarketing hatékony. Mert most mindenki a Canonról beszél, egy hónapja meg mindenki a Nikonról beszélt. Mert verseny van a gyártók között és ha Gipsz Jakab elhatározza, hogy szeretne elkölteni félmillió-egymillió forintot fényképezőgépre, akkor vagy megveszi a jelenleg kaphatót, vagy olvas egy pletykát, mitöbb többet is több helyről, és rájön, hogy nemsokára kidobják az új gépet, inkább megvárom azt és nem veszem meg a lassan kifutó modellt. Lehet hogy közben kijön a Nikon D800. Február 7-én ez elég biztosnak tűnik. A Canon háza tájáról ha semmi hír nem lenne, akkor Gipsz Jakabunk lehet hogy elhajlana a Nikon felé. De ha a Canon megszellőztet valami részletet az új 5D-ről, lehet hogy emberünk kivár és csak tavasszal vesz gépet, mert amúgy Canon párti lenne. Persze ugyanez fordítva is igaz.

    Egy szó mint száz, az nyer akiről többet beszélnek, és az nyer, aki előbb lép. Verseny van. Hogy nincs akkora meglepetés? Dehogynincs, akkor van mikor az első pletykák megjelennek. De ez már szentimentalizmus, a gyártókat nem érdekli hogy a “meglepetésadag” egyszerre egy napon jön (bejelentés) vagy elhúzódik pár hétre-hónapra (pletykák, részinformációk kiszivárogtatása), őket az érdekli, hogy ha bejelentették, csőstől jöjjenek az előrendelések. Azok meg akkor jönnek, ha Gipsz Jakab nem tegnap hallott először a vadi új D4-ről, hanem ígéretesebbnél ígéretesebb infókat olvas róla internetszerte már egy hónapra. Tök mindegy hogy azok az infók végül helyesnek bizonyulnak-e, Gipsz Jakab már tűkön ül, hogy előrendelhessen. (persze hallottam olyat is, hogy a sok előrendelésből, ígéretből aztán néhányat visszamondtak, mikor kiderült, hogy mennyibe fog kerülni a gép, és átgondolják, hogy tud-e annyival többet mint a régi gépem hogy ekkora árkülönbséget kifizessek? De ez már más téma.)

  2. Erre csak egy valamit tudok mondani: A kíváncsiság alapvető emberi tulajdonság. Nem látok benne semmi kivetnivalót. Egy dolog előre találgatni, hogy mi lesz a jövőben – mert ugye karácsonykor is mindenki ezt csinálja – és megint egy másik, a bulvársajtó szemérmetlen hazudozásaihoz hasonlítani ezt.

Comments are closed.