Visszatetsző fotópályázatot írt ki az Apple

iPhone fotók korábbi Apple reklámokon
Fotó: Apple/TBWA/Media Arts Lab

Negatívan fogadta a fotós társadalom az Apple nemrég meghirdetett iPhone fotópályázatát. Február 7-ig várják a legszebb fotókat az iPhone felhasználóiktól, amikkel reklámozhatják majd a telefonjaikat. Értékes díjak helyett viszont csak megjelenést ajánlott fel a vállalat. A legjobb tíz képpel dekorálják majd világszerte az Apple boltokat és óriásplakátokat készítenek belőle, de fizetni nem akartak értük.
A nemzetközi felháborodás miatt végül egy mondatot átírtak a kiírásban, így mégis fizetnek a reklámkampányban használt képkért. Külsőségeikben mégis inkább csak fotógyűjtésnek érződik a próbálkozás, nem valódi fotópályázatnak.

Rajtam kívül sokkaknak szemet szúrt, hogy az Apple “Shot on iPhone” pályázatnak nincsenek valós díjai, még egy emléklapot sem ajánlanak fel a díjazottaknak. A nemzetközi sajtó is bőven cikkezett róla, hogy bizony ez így az alkotók elég csúnya lehúzása, ami ellen én is sokszor szót emeltem már a blogon.

A forrásmegjelölés és idézés szabályai
Részletekért katt a képre!

A pályázat kiírása eredetileg úgy fogalmazott, hogy “A díj pénzbeli értékkel nem bír.” Ezen nem csak fotózással és annak üzleti oldalával foglalkozó oldalak, de még az inkább a márka, mintsem a kreatív szakmák köré szerveződött Apple Insider is kiakadt. Cikkük úgy reagált, hogy “A legjobb iPhone fotód egy országos óriásplakát kampányban köthet ki, amit elkészíteni az Apple-nek dollár milliókba kerül az ötlettől a fizikai megvalósításig, de te semmit sem kapsz belőle.” Sőt a márkarajongói oldal is tovább megy ennél. Nem csak arról értekeznek, hogy az ingyen megjelenéstől senki nem fog befutni, de még arra is kitérnek, hogy az Apple korábbi hasonló marketing felhasználású fotóinál a készítők nevét csak apró betűkkel és rövidítve, a keresztnevet kiírva, a vezetéknévből mindössze a kezdőbetűt tűntették fel. Tehát a törvényileg kötelező forrásmegjelölés követelményeinek sem feleltek meg hiánytalanul. A helyzetet pedig úgy összegzi a lap, hogy “Ha megnyered a pályázatot – már amennyiben egyáltalán nevezel rá – azzal ingyenes használatra ajánlod fel a munkádat a világ leggazdagabb vállalatának. Az Apple dicsőíti a fotográfiát ezzel a kampánnyal, miközben sértegeti vele a fotóskat. Az Apple azt üzeni nekünk, hogy mindannyian lehetünk kreatívak, de cak az Apple kereshet igazi pénzt a munkánkkal. […] Ha bármilyen fotós vagy, még ha egy rossz fotós is, ne is gondolj rá, hogy ingyen adod az Apple-nek az időd, képességeid és a képeidet! Ha az Apple vagy, akkor meg fizess a képekért!”

A Mashable szintén értetlenül áll a kérdés előtt, hogy miért nem akar a cég fizetni a reklám célra felhasznált fotókért. (Mondjuk korábban is előfordult már az Apple háza táján, hogy a reklám fotókért elfelejtettek fizetni.) Mint a The Verge és mások is megírták később, a nemzetközi felzúdulás után az Apple megváltoztatott a pályázat kiírásában egy mondatot. A korábbi “A díj pénzbeli értékkel nem bír.” mondatot lecserélték arra, hogy “A nyerteseknek jogdíjat kapnak a plakátokon és más Apple marketing csatornákon történő felhasználások után.” Ez a könnyed módosítás helyére tette az eredeti kiírással elkövetett hibát, de sem küllemében, sem formájában nem emelte más rangos pályázatok szintjére az Apple marketing húzását.

Persze akár onnan is lehetne nézni ezt a kérdést, hogy a nyertes képek egy csomó kiemelt helyen megjelennek. Mekkora büszkeség ez egy fotósnak! Ezt akár érezheti valaki a pénznél is nagyobb elismerésnek.

Pont erre a naivitásra építenek mindig az ilyen kizsákmányoló fotó gyűjtő pályázatok szervezői, akik az alkotói hiúság legyezgetésével próbálják megspórolni a szerzőjogi költségeket.

A kifogásolt jogi megfogalmazás:
6 Díj(ak). Tíz (10) győztes fotó szerepel majd az Apple Newsroom oldalon, az Apple Instagram csatornáján, az apple.comweboldalon, az Apple boltokban és óriásplakátokon világszerte a Szponzor döntése szerint. A díj nem átruházható. Nem becserélhető, pénzre nem váltható. A díj pénzbeli értékkel nem bír.

Kizsákmányoló fotógyűjtő pályázatok intő jelei
Részletekért katt a képre!

Szerzőjogi rendelkezések az Apple kiírásában:
“Megőrzöd szerzői jogaidat a fotó felett; ugyanakkor a fotó beküldésével az Apple számára jogdíj mentes, világraszóló, visszavonhatatlan, nem kizárólagos jogot adsz egy évre, hogy felhasználja, módosítsa, publikálja, megjelenítse, megossza, feldolgozásokat hozzon létre belőle és soszorosítsa a fotót az Appel Newsroom, apple.com, Apple Twitter account, Apple Instagram (@Apple), Apple üzletek, Apple Weibo, Apple WeChat, óriásplakát és bármely Apple belső kiállítási felületeken. Minden fotót a készítő feltüntetésével használunk fel. Ha a fotót kiválasztják, hogy óriásplakáton szerepeljen, akkor további hozzájárulást adsz az Apple számára a kizárólagos üzleti célú felhasználásra a licenc időtartamára.”

Komoly pályázatokon nem divat így rendelkezni
A legtöbb pályázatnál szokás, hogy a pályázattal kapcsolatos megjelenésekhez díjmentesen felhasználhatóak a képek (van, hogy ezzel is megpróbálnak visszaélni egyesek). Ugyanakkor az üzleti célú felhasználásokra nem túl elegáns jogot formálni, még ha kisebb-nagyobb cégek be is próbálkoznak olykor ilyen ügyeskedő pályázatokkal.

Különösen annak fényében nagyon ironikus az Apple húzása, hogy több hasonló fotópályázat esetében is komoly pénz és/vagy tárgynyereményeket szokás felajánalni – miközben a fotókat reklám felhasználásra nem tulajdonítják ki a kiírók.

Képtolvajok leggyakoribb alaptalan mentségei
Részletekért katt a képre!

Ha az iPhone-os mobilfotó pályázatoknál maradunk, a blogon már többször emlegetett IPPA – iPhone Photography Awards ugyan nevezési díjas, viszont minden kategória díjazottja (más később bejelentésre kerülő tárgynyeremények mellett) idén is egy neves ékszer manufaktúrában készült arany (első hely esetén) és palladium (második és harmadik hely esetén) rudat kap. És még csak nem is akarják a pályázat szervezői egy milliárd dolláros nyereségű cég reklámjához használni a képeket.

Az ipari márkákhoz kötődő fotópályázatok közül a Sony World Photo Awards talán a legismertebb, ahol az ingyenes nevezés mellett több kategóriában is komplett fotó felszereléseket ajánl fel a gyártó, komoly (5-25 ezer dolláros) pénznyeremény és a díjazottak díjátadóra utaztatása mellett.

A kínai drón gyártó DJI is nemrég írta ki saját drónfotó és videó pályázatát, melyen szintén ingyenes nevezés mellett mintegy 33 millió forint összértékben ajánlanak fel nyereményeket a díjazottaknak.

A rangos szakmai fotópályázatokhoz hasonlóan a World Press Photo pályázat is nevezési díjas, de fődíjasa 10 ezer Euró készpénzt és a pályázatot szponzoráló fényképezőgépgyártó több termékét is megkapja. Ezen kívül a szervezők fizetik valamennyi kategóriadíjas repjegyét és szállását az amsterdami díjátadóra. Továbbá minden díjazott értékes gravírozott emléktárgyat kap (Melyek közül már kettőt is volt szerencsém a kezemben tartani. Lakatos Péterét 2011-benWarren Richardsonét 2016-ban.)

Természetesen mindenki maga dönti el, hogy milyen pályázaton indul a képeivel és milyen feltételeket vállal egy nyeremény reményében. Szerintem mindig érdemes átolvasni a kiírást és  elgondolkodni a feltételeken nevezés előtt, mert sok a fotógyűjtő és kizsákmányoló pályázat!

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!