Kitiltják a Reuterst a téli olimpia megnytójáról

engedély nélkül közöltek képeket a főpróbáról

Magyar verzió

A bejegyzés végén frissítést fűztem hozzá a fejleményekről! A Yonhap Koreai hírügynökség nyomán számolt be róla a PetaPixel cikke, hogy a Reuters brit hírügynökség nem tudósíthat majd a téli olimpia február 9-ei magnyitójáról, mivel annak főpróbájáról az elfogadott embargó ellenére közöltek képeket. A Korea Times egyenesen úgy fogalmaz, hogy a Reuters ezzel elrontotta a téli olimpiai láng meglepetését.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) és a helyi szervezők (LOC) is azon az állásponton vannak, hogy egyértelműen tájékoztatták a média képviselőit, hogy a főpróbáról semmilyen kép sem jelenhet meg, ezért szigorú retorziót alkalmaznak az embargót megszegőkkel szemben. Büntetséként a Reuters egyetlen passzt sem kap majd a megnyitó eseményre, a főpróbáról megjelent fotókat készítő fotós akkreditációját pedig a játékok teljes idejére bevonták.

A döntés érthető, főleg ha az embargó előre tisztázott volt. Bár egyre gyakrabban kerül szóba média berkekben, hogy az Internet világában az embargónak egyre kevesebb létjogosultsága van. Ezt azonban kizártnak tartom, hogy pont a Reuters és éppen ilyen módon akarná felrúgni. Ezért valószínűbb, hogy súlyos hibát vétettek a brit hírügynökségnél. Még valószínűbbnek tartom, hogy nem a fotós tehető (egyedül) felelőssé a képek publikálása miatt, mivel a képek biztosan keresztül mentek még legalább 1-2 szűrőn, mielőtt megjelentek volna. Az persze elképzelhető, hogy a fotós nem jelezte megfelelően a képszerkesztők felé, hogy a képek emabrgó alatt állnak – vagy, hogy eleve el sem kellett volna őket küldenie talán.  Minden esetre a hiba hátterét kellő rálátás nélkül kívülről nehéz megítélni.
Gondolom az ügynökségnél levonják majd a megfelelő konzekvenciákat a történtek nyomán – miközben persze most épp próbálják visszakönyörögni magukat a szervezők bizalmába, hogy mégis tudósíthassanak a megnyitóról. Egyik fotósuk akkreditációjának elvesztése azonban a szigorúan szervezett olimpiai munkarendet is alaposan felboríthatja majd, ha így marad és ennek főleg a többi fotós fogja kárát látni, akikre több munka hárul majd.

A korábbi műkorcsolyázó, Dél-Koreai Yuna Kim meggyújtja az olimpiai lángot.
Fotó: Phil Noble/Reuters
További fotókért katt a képre!

Frissítés:
Ahogy arra spekulációmban korábban utaltam, várható  volt, hogy a Reuters mindent megtesz érte, hogy feloldják a szigorú szavakkal belengetett retorziókat. Ismert tény, hogy a világ nagy hírügynökségei szoros együttműködésben dolgoznak, így ha nem lehetettek volna jelen a megnyitón, akkor is átvehették volna más partnerek képeit. A helyi Yonhap hírügynökség néhány exkluzív képét így is használták, mivel az Észak-Koreai díszvendégeket és amerikai politikusokat együtt valószínűleg csak kevés kiváltságos fotózhatta. Az is tudható, hogy a Reuters az USÁ-ban jó ideje a USA Today sportfotóit használja, akik az olimpiára is jelentős létszámban kísérték el az amerikai sportolókat, így végszükség esetén akár az ő képeikkel is megoldhatták volna a tudósítást. De azért a világ egyik legnagyobb hírügynökségeként komoly presztizs kérdés volt, hogy vajon tudósíthatnak-e saját fotósaik. Így lett!

Olyannyira nem tiltották ki a Reuters fotósokat, hogy mindjárt tizen (Phil Noble, Eric Gaillard, Damir Sagolj, Pawel Kopczynski, Kai Pfaffenbach, Kim Kyung-Hoon, Sean M. Haffey, Carlos Barria, Toby Melville, Stefano Rellandini, Jorge Silva) is bent voltak és (legalább) egy további fotósuk, Arnd Wiegmann külső képeket is készített az olimpiai falu látványáról a megnyitó tüzijáték alatt. Weboldalukon nem is egy önálló galériát szenteltek a megnyitónak. Külön galériát kaptak a megnyitó legjobb képei, a  Téli olimpia megnyitó képei, a zászlóvivők, Tonga félmeztelen zászlóvivője, a jelenlévő hírességek és vezetők is.

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék