Mekkora felbontás szükséges és hol a határ?

hol érhet véget a fényképezőgép gyártók számháborúja?

Magyar verzió
Nem tudjuk, hogy mi jön, de egy nagy felbontású géphez illene az 1D S jelölés

Nem tudjuk, hogy mi jön, de egy nagy felbontású géphez illene az 1D s jelölés
Fiktív kép, nem valós termékfotó (még?)

Kiegészítés: A Canon nem sokkal az 50 megapixeles 5Ds bejelentése után 120 és 250 megapixeles érzékelők fejlesztését jelentette be. Ezzel a számháború újrakezdődik (vagy van, aki szerint csak folytatódik, mivel igazán sosem ért véget). A korábbi bejegyzés megállapításai aligha szorulnak módosításra.

A Canon eddig tartotta magát a korábban beharangozott “visszafogott számháborúhoz”. Legkomolyabb gépeik felbontása is megállt egy ideje 18-22 megapixel között, miközben másoknál már a belépő kategória is 24 megapixeles, a csúcs pedig DSLR-ben jelenleg 36 megapixel, de ugye már mobiltelefonban is van egy ideje 41 megapixeles.

Már az 5D mark III megjelenésekor felvetődött bennem a kérdés, mikor bejelentették, hogy egyelőre nem akarják növelni a felbontást: vajon meddig tartható ez az irány, ha közben mások növelik a felbontást? Még ha esetleg igaza van is a Canonnak abban, hogy nem kell nagyobb felbontás, lehet más dolgokon fejleszteni – és még ha sikerül is nekik, akár olyan minőségben, ahogy másnak nem, vajon meddig tudják meggyőzni a boltba betérő vásárlót, hogy ne a nagyobb számot keresse a paraméterek között?

Az egyre szaporodó pletykák szerint a Canon hamarosan készül a következő nagy dobásra, ami lehet, hogy egy 46 megapixeles 1D lesz, de emlegettek már több rétegű érzékelővel készülő 75 megapixel feletti felbontású gépet is.
Az új gép egyesek szerint 1D Xs vagy 1D S jelzést kap majd. Korábban 1D jelzés utáni kis s betű különböztette meg a profi széria nagy felbontású modelleit a kisebb felbontású, de jóval gyorsabb sorozatra képes profi vázaktól. Ezzel a hagyománnyal az 1D X szakított, ami elsőként ötvözte (csak a Canon termékei közt persze) a full-frame érzékelőt és a 12-14 fps sorozat sebességet, így elég furcsa lenne, ha rögtön egy generáció után visszatérnének a régebbi kis és nagy felbontást különválasztó családokhoz. Viszont mivel az 1D X megjelenése után kiadott videóra kihegyezett váz az 1D C jelzést kapta,  így a régi hagyományok folytatása és az új jelzésrendszer alapján is logikusnak tűnik, hogy ha ismét lesz egy nagy felbontású széria, akkor az az 1D S jelzést kapja.

Nem csak a bejelentés előtt kiszivárgott pletykák miatt nem volt igazán nagy meglepetés, hogy a 2015 elején bejelentett 50 megapixeles Canon gép az 5Ds jelzést kapta.

Ugyanakkor az igény létezik és már a Canon is beismerte, hogy foglalkozik a kérdéssel. A DPreview a Photokinán készített interjút a cég egyik vezetőjével. Masaya Maeda egyértelműen kimondta, hogy:

“Tudjuk, hogy sok vásárlónknak szüksége van nagyobb felbontásra és ezzel számolunk is. A nagyon közeli jövőben számíthatnak rá, hogy bejelentünk valamit tükör nélküli vonalon és egy nagyobb felbontású érzékelőt is.”

A Canon új aloldala

A Canon új aloldala

A Canon Rumors jól értesült szerkesztői nemrég még azt írták, hogy nem hisznek a pletykában, csak azért számolnak be róla, hogy ne mások kezdjék terjeszteni előttük, de akkor még semmi nem erősítette meg a hírt. Megbízható konkrétumok azóta sem kerültek a birtokukba, ezért szerintük valószínűbb, hogy egyelőre csak fejlesztéseket fognak bejelenteni, de egyre többen emlegetnek októberi bejelentést. Sőt élesítettek egy új aloldalt is a canonnál, ami már visszaszámol, úgyhogy már biztos, hogy hamarosan többet fogunk tudni.

Közben azért sokan panaszkodnak a D800 képeinek hatalmas méretére, amiket nem csak tárolni, hanem már letölteni és feldolgozni is nehézkes. Nem csak nagy kártyákat, hanem sok háttértárat és nagyon erős számítógépet is igényel, hogy dolgozni lehessen velük, de van aki szerint még így is lassú és ezek miatt nem éri meg.
Tévések ugyanezekre a problémákra panaszkodnak az egyre gyorsabban terjedő 4K videókkal is. Egyre több videókamera (méginkább fényképezőgép) kínál ilyen felbontást, de még elterjedtnek nem mondhatók. Viszont egyre többen kezdenek már 4K feletti felbontású eszközöket is kínálni, ami alapján már nem is megapixel háborúról, hanem K háborúról beszélhetünk.

Szerinted meddig érdemes/szükséges növelni a felbontást?

Kiegészítés: Azért ha már a 4k videókról is szó esett, meg kell hagyni, hogy az új GoPro Hero4 reklám, akárcsak korábban is, elég meggyőzően néz ki (érdemes minél nagyobb felbontást választani).

Idő közben a Canon élesített egy új aloldalt, ami visszaszámol, így hamarosan többet fogunk tudni a jelenlegi spekulációknál és linkeltem egy újabb, témába vágó bejegyzésemet is.

2015 elején az 50 megapixeles EOS 5Ds és 5DsR bejelentésével a Canon visszatért a megapixel háborúhoz.

2015 őszén a Canon bejelentette, hogy 120 és 250 megapixeles érzékelők fejlesztésébe fognak.

Ennél is jobban szemlélteti a felbontásokat Joe Capra rio de janeiroi 10K felbontású time-lapse videója:

10328×7760 – A 10K Timelapse Demo from SCIENTIFANTASTIC on Vimeo.

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék