A fotóid értékesítésbe kezd a Flickr is

Flicrk-selling-photos

Roman Fedorchenko fotója a Flickr üzleti oldalán

Minden cég keresi a megoldást, hogy globális ingyen szolgáltatásaibl hogyan lehet pénzt csinálni. A nemrég mindenkinek 1TB kapacitást ingyen felajánló Flickr fotómegosztó oldal is bejelentette, hogy beszállnak a fotók értékesítésébe.
Korábban a cég vezetője azzal került a figyelem középpontjába, hogy kijelentette, már nincsenek profi fotósok, most viszont úgy fest, hogy pont ők akarnak profit(ot) csinálni minden amatőrből, aki még náluk osztja meg a képeit és eddig nem vándorolt át egy más céghez.

Partnerekből konkurensek?
A korábban a Facebook és a Google+ lehetőségeivel versengő Yahoo képmegosztó oldalon korábban is volt lehetőség a fotók eladására. Ezt a lehetőséget azonban egy külső partner, a Getty Images biztosította. Nemrég azonban felbomlott az együttműködés a két cég között. Elkezdtek külön utakat járni, sőt látszólag konkurensekké válhatnak, bár nem kizárt, hogy a Getty továbbra is fontos viszonteladója marad a képeknek. Már csak az a kérdés, hogy milyen új megállapodást sikerül kötniük, aminek nyilván komoly részét képezi majd, hogy milyen arányban osztoznak majd az egyelőre még csak nagyon is elméleti szinten létező bevételen.

A részletek egyelőre homályosak
A Flickr Blogján jelentették be a Curated Connections (gondozott kapcsolatok) névre hallgató fotó értékesítési modellt. A bejelentés azonban nem sokkal több egyszerű szándéknyilatkozatnál. Hiányoznak belőle a konkrétumok. Nem csak azt nem tudni, hogy milyen árakkal lépnek majd piacra és hogy ezzel mely másik fotó ügynökségekkel is akarnak majd versenyre kelni. Azt sem tudni, hogy milyen jutalékot terveznek fizetni a képeiket feltöltőknek, pedig ez nemrég az 500px hasonló kezdeményezésénél is sarkalatos kérdéssé vált, mivel a legnépszerűbb fotósok kezdték bojkottálni és elhagyni a közösséget a kedvezőtlen ajánlat miatt, amin végül változtatni kényszerültek a tulajdonosok.
A Yahoo/Flickr ennél óvatosabban kezeli a stratégiaváltást, de a terveik azért komoly kérdéseket vetnek fel. Sokak szerint a bejelentésben még az sem szerepel egyértelműen, hogy a fotósoknak akarnak egyáltalán fizetni a képeik eladásáért.

A VentureBeat viszont rákérdezett és a Flickr szóvivője, Ana Braskamp határozottan állítja, hogy fizetnek majd a képekért. Azt viszont egyelőre nem árulják el, hogy mennyit és milyen rendszerben. Az ezt firtató kérdésekre csak annyit válaszoltak, hogy “Természetesen fizetünk a licencelt képek után a készítőknek. […] A jogdíjak mértéke a felhasználók által választott licencek típusától függ majd, amit tisztázni fogunk majd a fotósokkal.”
A Venture Beat arra is kitér, hogy az ilyen “könnyű mellékes bevételeket” igérő oldalakban rejlő lehetőségeket komoly mértékben beárnyékolja, hogy egyre több szabadúszó fotós kényszerül társadalombiztiosítás nélkül, minimálbérért dolgozni. Mint írják, egyre többen hajlandók pusztán a hírnévért is publikálni, ezzel letörve az árakat és megélhetési lehet őségeket és egyre komoly gazdasági feszültséget okozva az ágazatban. Nem tudni, hogy vajon szándékosan játszanak rá erre a jelenségre, minden esetre a bejelentésben szerepel egy ködös utalás, hogy “megpróbálnak majd igazi fotózási lehetőségeket is találni” a partnereknek.

Te mit vársz a Flickr új megközelítésétől?

Kiegészítés: Az is felvet néhány érdekes kérdést, hogy az új üzleti modellt beharangozó blogbejegyzéshez használt illusztráló képért vajon fizet-e a Flickr. Azt ugyanis Roman Fedorchenko szerzői jogvédettként osztotta meg a képmegosztó oldalon. Az pedig, hogy egy fizetős üzleti modellt harangoznak be vele, határozottan üzleti felhasználásnak minősül.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!