A Fotolia bojkottjára hívnak minden fotóst

Bojkottáld a Fotoliát!

Katt a képre és bojkottáld a Fotoliát!

Újabb cég próbálja forradalmasítani a microstock fotó piacot, ráadásul a fotósok megkérdezése nélkül teszik. Az érintettek nem nézik jó szemmel a dolgot. Egyre többen törlik a képeiket a Fotolia és a Dollar Photo Club rendszeréből, hogy ezzel védjék saját érdekeiket és tiltakozzanak az üzemelők önkényes leárazása ellen.

A TechCrunch csak április végén számolt be a Fotolia stockfotó oldal tulajdonosainak újabb kezdeményezéséről, a Dollar Photo Clubról (röviden DPC). Pedig az új oldal már január óta üzemel és azóta egy dolláros áron kínálja a Fotoliára feltöltött képeket.
Az új DPC oldalon a fotó vásárlók 10 dollárért 10 képet kapnak és minden további képért 1 dollárt kell fizetniük, ráadásul szinte korlátozás nélküli felhasználásra, nagy felbontású képeket tölthetnek le. A DPC nyilvánvalóvá tette, hogy ezzel az agresszív árazással újabb piacokat akar meghódítani. Mivel az új oldal mögött a Fotolia tulajdonosai vannak, nyilván attól sem riadnak vissza, hogy saját maguknak is konkurenciát teremtsenek.

A Fotolia nem hajlandó tájékoztatni a vele szerződött fotósokat, hogy azok szabadon dönthessenek képeik sorsáról, bojkott szerveződik ellenük és sorra törlik a fotósok mindkét oldalról az összes képüket. A bojkottot hirdető oldal elindulása, Április 25-e óta 170-nél több fotós összesen több mint 430 ezer képét törölte a stock rendszerből. Kattints a képre és aláírásoddal te is a tiltakozást, de ami mégfontosabb, hogy ha te is töltöttél fel képeket a Fotoliára, akkor töröld onnan!

Katt a képre és tiltakozz a leárazás ellen!

Katt a képre és tiltakozz a leárazás ellen!

A Fotolia eredetileg azzal a céllal jött létre, hogy európai versenytársa legyen a legnépszerűbb, amerikai érdekeltségű stock oldalaknak, mint a Shutterstock és a piacvezető Getty Images által birtokolt iStock. Legújabb húzásukkal viszont magukra haragították fotóik beszállítóit, mivel kérdés, tájékoztatás vagy kilépési lehetőség nélkül kezdték megtizedelt áron árulni a képeket az új rendszerben, amik eladása a fotósok csak igen alacsony díjat kapnak. Az igazi felháborodást viszont az váltotta ki, hogy a DPC rendszerébe amutomatikusan minden Fotólia fotós képe bekerült és erről őket még csak nem is értesítették. Az egyre komolyabb felháborodás nyomán most már választhatnak a fotósok, hogy nyomott áron a DPC-n keresztül is eladásra kínálják-e a képeiket. Az alapértelmezett beállítás azonban marad az, hogy mindenki képei megjelennek ott is. Mivel a Fotolia reakciója nem válaszol a fotósok legfőbb kifogásaira, így a bojkott továbbra is folytatódik.

Az orosz tulajdonú Fotolia vezetője Oleg Tscheltzoff mindössze annyit reagált a fotósok követelésére, hogy aki külön kéri, annak a képeit kiveszik a DPC egy dolláros kép értékesítéséből, de szerinte “ez hibás döntés, mert ezzel 20% többlet bevétel lehetőségét utasítják el.”

Ez a fajta leértékelő üzletpolitika nem újdonság. A microstock piac mindig is arról szólt, hogy minél nagyobb mértékben a hagyományos stock fotó kínálat alá árazott, hogy ezzel minél nagyobb tömeg számára váljanak olcsón elérhetővé a képek. Ahogyan a micropaymentnek minden más területen, a stockfotóban is az a modell lényege, hogy alkalmazói azt remélik, hogy az alacsony árak annyival több üzletet hoznak, ami képes ellensúlyozni a leárazás okozta veszteséget.
A microstock üzletág azonban egyre alacsonyabbra nyomja saját árszinvonalát és a Getty Images legutóbbi ingyenes fotó bejelentése óta már hivatalosan is az ingyenesség körül zajlik az árverseny. Az egyre gyakrabban felvetődő kérdés, hogy vajon meddig működik még az árverseny és hogy a fotósok miből fogják kitermelni a képek előállítási költségeit, ha az ügynökeik velük nem törődve nyomják le az árakat.

Azt hiszem hogy az új oldal reklámja mindent elárul a piaci magatartásukról:

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!