Előfizetőket keresni létfontosságú

egy újság forrásai majdnem olyan fontosak, mint a témái

Kattints és támogasd az Átlátszó.hu-t!

Kattints és támogasd az Átlátszó.hu-t!

Világszerte, így Magyarországon is sok blog és hír oldal küzd finanszírozási problémákkal. Az Átlátszó.hu egy hazánkban elég szokatlan eszközhöz nyúlt: nincs kényszer, de tartsák el az olvasók a lapot.

Lényegében az egész online sajtó szent grálként keresi a megoldást, hogy miből tudja fenntartani a tartalom előállítást. James Nachtwey is megmondta, hogy a sajtó üzlet, aminek mennie kell, hogy tovább működhessen és az újabb anyagok elkészülhessenek. Úgy fest, hogy az Internet egyre inkább megöli a sajtófotót, aminek a virágzását akár segíthetné is. Miközben a nyomtatott sajtóra kitalált üzleti modell egyre elavultabb, az online lapok még mindig nem (mindenhol?) képesek kitermelni a működési költségeket.

Az olvasók persze könnyen lerázzák magukról a felelősséget: oldják meg, ahogy tudják. De a megoldásokat azért mindenki kritizálja. Sokan fizetős falakkal kísérleteznek, ami sok olvasót elriaszt, a fizetős falon pedig rendre réseket találnak, vagy csinálnak a különféle kalóz megoldások, így ez sem igazán működik. A többség a hirdetési bevételekre hajt, hogy a minél nagyobb forgalomból minél nagyobb bevételük lehessen, ez viszont általában a minőség és a hitelesség rovására megy. Mindenki reklamálja is a lapok és a tájékoztatás minőségét. Mindenki többet és jobbat szeretne, de senkit sem igazán érdekel, hogy miből készül a tartalom. Megoldás nem nagyon látszik a dilemmára. Régi bölcsesség, hogy pontosan azt kapod, amiért fizetsz.

Az Átlátszó.hu ingyenesen olvasható, de mégis előfizetőket keres, mert abban látják a megoldást (ha nem is a gazdaságit, de az etikait), hogy az olvasóknak kell fenntartani a lap működését. Nem bocsáthatják áruba az olvasókat és a látogatottságot, mert az kimpromittálhatná a tartalmukat. Fogadnának ők hirdetéseket, de nem nagyon akar náluk hirdetni senki csak a bejegyzés megjelenésekor lettek hirdetéseik. A közéleti témák mélyebb vizsgálatát tűzték ki célul. A szerkesztőség gazdasági függetlenségét pedig azzal próbálják megteremteni, hogy nem is próbálnak reklámbevételekből megélni nem fogadnak el hirdetéseket pártoktól, mert azzal kiszolgáltatnák magukat a hirdetőknek.
Az oldal kizárólag az olvasók támogatásából és pályázaton nyert támogatásokból működik. Küldhetsz nekik pénzt csak úgy, vagy vásárolhatsz tőlük pólót, amivel szintén támogatod őket. A cél, hogy a szerkesztőségnek ne kelljen szenzációhajhász címekkel és egyéb, egyre népszerűbb trükkökkel a látogatók számának talmi növelésére játszania és ne függjenek a hirdetők esetleges érdekeltségeitől sem. Ez a megközelítés főleg azért fontos, hogy senki ne gyakorolhasson anyagi nyomást az újságírókra. Ugyanakkor egy másik nagyon fontos értékmérőt is jelent. Jól mutatja ugyanis az anyagi támogatás, hogy mennyire becsülik és értékelik az olvasók a lapot, mennyire tartják fontosnak az általuk végzett munkát – ami sok megszűnő oldalnál fontos oka szokott lenni a motiváció hiányának.

Az oldalon található JÓFEJSÉGszámláló szerint 2013. decemberében 2 031 032 Ft magánadományt kapott a szerkesztőség. Első ránézésre soknak tűnik, de azért egy cég összes költségének biztosításához elég karcsú bevétel. Főleg azt is figyelembe véve, hogy az Átlátszó működésének gyakori alapeleme, hogy pereskedik különféle közhivatalokkal azok kötelező adatszolgáltatásáról.

Te milyen összeggel támogatnál egy számodra fontos sajtóterméket?

Előfizetőket keresünk – szállj be te is, támogasd a rezsiharcunkat! from atlatszo.hu on Vimeo.

Kiegészítés: a bejegyzés megjelenése után jelentősen módosult az írás. A lényegi módosításokat áthúzás jelzi.

2015 elején az átláthatóság jegyében közzétették előző évi mérlegüket. Eszerint a magánadományokkal mintegy megduplázták az oknyomozó portál költségvetését.

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék