Szponzor-gate a téli olimpián

Fotó: Ivan Alvarado/Reuters

Fotó: Ivan Alvarado/Reuters

Érdekes hírek terjednek róla, hogy egy szponzor el akarta tüntetni az olimpiáról a konkurensek mobiltelefonjait, hogy a saját reklámja jobban érvényesüljön. A megoldásuk érdekes, a kialakult kommunikációs helyzet pedig tanulságos.

Sok külföldi laphoz hasonlóan több magyar oldal is beszámolt róla (HVG, TelefonguruTechhive, Slashgear, NBC Sports, stb), hogy állítólag a Samsung arra kérte a sportolókat, takarják el az almaformájú Apple logókat, ha netán nem általuk gyártott telefonnal fényképeznének az eseményen.

Hivatalosan cáfolják
Arról már jóval kevesebben számolnak be ugyanezek közül a lapok közül (HVGGuardian, stb), hogy ezt a cég és az olimpia szervezői is cáfolják (a régi hírben kevesen jelezték, hogy tévedtek, de volt, aki inkább törölte a hírt, hogy ne is legyen nyoma, hogy téves infót közölt). Az illetékesek azt állítják, ilyen felkérést nem tettek és számonkérni sem fognak senkin bármi hasonlót. Furcsa helyzetet teremtett viszont, hogy mindenki mentegetőzni kényszerül egy talán el sem hangzott kérés miatt.

Lehet valóságalapja
Még akár igaz is lehet a svájci oldalon megjelent hír (amit azóta töröltek), hogy a sportolóknak valaki tényleg ezt mondta. Tekintsünk most el attól a rosszindulatú feltételezéstől, hogy esetleg tényleg az érintett cégtől érkezett ilyen kérés, és most csak próbálják letagadni az egészet.
Könnyen lehet, hogy valaki ezzel csak viccelődött, hiszen a gyártó korábbi reklámjai mind a fő konkurens cikizésével foglalkoztak. Logikusnak tűnik, hogy valakinek ez legyen az első gondolata már a főszponzor hallatán is.
Viszont engem az sem lepne meg, ha valaki komoly erkölcsi intelemnek szánta volna, hogy a cégtől kapott ajándék telefonért cserébe legalább annyit illik megtenni a sportolóknak, hogy nem a konkurensét hirdetik. És így még volna is a dolognak némi értelme, hiszen az olimpia hivatalos okostelefon szponzora minden egyes indulót megajándékozott egy telefonnal, ami elég szép gesztus és nem utolsó sorban jó reklámfogás is a részükről – bár mint látjuk, furcsán sült el.

Ne reklámozz – legalább ingyen ne
Ki akar ingyen reklámhordozóvá válni, főleg ha mások hasznot akarnak hajtani az ő sikerükből – márpedig az olimpián már indulni is komoly eredmény. Odáig eljutni pedig nem kevés befektetett munkát és anyagiakat is követel. Ellenben, ha kap érte valamit az ember, nemhogy még neki kell fizetnie azért, hogy reklámozhasson egy céget, akkor azért egészen más a dolog megítélése.

Én például csak részben a reklámok miatt ragasztom le a fényképezőgépem és rejtem tokba a mobiltelefonomat, tabletemet. Nagyobb részben inkább vigyázni akarok rájuk és azt szeretném, hogy minél tovább maradjanak sértetlenek és működőképesek. Ugyanakkor a márkajelzésekkel díszített ruhákat sem szerettem soha, sőt az okostelefonomban is kikapcsolom, hogy “az xy készülékemről küldve”.
Viszont ha valamelyik cég támogatni szeretné a blog működését, akkor sokkal szívesebben szerepeltetek a blogon bármilyen terméket, minthogy ingyen tegyem. (Igen, ez tekinthető hivatalos felajánlásnak, szponzorok jelentkezését a szerkesztőség címén várom.)

Mobil fotózás az olimpián
játékok hivatalos irányelvei szerint egyébként a sportolók és a minden akkreditált személy szabadon készíthet és publikálhat fotókat, viszont videókat csak szigorúan magának készíthet bárki a versenyek helyszínén és az olimpiai falu területén is. Nyilván ez összefüggésben áll a televíziós jogok értékesítésével és azok kizárólagosságával, ami nem szokatlan ilyen rendezvényeken – viszont az idei változások miatt az Eurosport például kiszorult a közvetítés lehetőségéből.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!