Tovább esnek a nyomtatott példányszámok

Fotó: Kovács Tamás/MTI

Fotó: Kovács Tamás/MTI

A hónap elején nyilvánosságra hozták a Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) negyedéves példányszám adatait. A nyomtatott lapok terjesztési adatainak  alakulása senkit sem lep meg, de sokakat aggaszt.

Nehéz eldönteni, hogy az ad több okot aggodalomra, hogy a legtöbb lap példányszáma tovább csökken, vagy hogy továbbra is csak a bulvár lapok képesek ellenállni ennek a hanyatlásnak.

Persze az sem meglepő, hogy csak a bulvárt lehet nagy példányszámban eladni, de így nehéz az egyre jellemzőbb bulvárosodás ellen tenni és maguk az egyre csökkenő példányszámú – vagyis piaci súlyú és bevételű – kiadók is egyre kevésbé képesek rá. Persze lehet a kiadókkal és a szerkesztőkkel szemben morális elvárásokat támasztani, de érdemes észben tartani, hogy a lapkiadás is egy üzlet, aminek mennie kell hozzá, hogy magasztos célokat sikerüljön szolgálni. Ha csődbe mennek a lapok, akkor képtelenek bármilyen értéket közvetíteni.

Napilapok példányszámai 2013-ban
A MATESZ adatai alapján bár a Blikk példányszáma is folyamatosan csökken, messze a legnagyobb példányszámú magyar napilap. Naponta mintegy 140 ezer példányban adják el. Ugyan a rangsor második helyezettje a Bors az egyetlen lap, ami képes időről-időre növekedést mutatni, míg más lapok folyamatosan esnek vissza, éves szinten még nekik is csökken a példányszámuk, ami eleve csak fele a piacvezető Blikk példányszámának.

A közéleti napilapok közül a Népszabadság (48 ezer) és a Magyar Nemzet (39 ezer) kis túlzással fej-fej mellett halad a Nemzeti Sporttal (52 ezer), míg a Népszava (15 ezer) és a Magyar Hírlap (8 ezer) példányszáma egyre inkább kezd jelképessé válni a konkurensek példányszámának negyedét-ötödét produkálva.

Havilapok példányszámai 2013-ban
A havilapoknál se nagyon más a helyzet helyzet. A közéleti lapok közül a HVG (46 ezer) példányszáma vezet, miközben a versenytársak mintegy harmadát-negyedét (9-17 ezer) érik el ennek a közönségnek.

A könnyedebb tematika a hetilapok között is lényegesen nagyobb számban fogy. A pletykalapok bármelyike jobban fogy a közéleti magazinoknál. A Best (77 ezer), a Hot (76 ezer) példányban kel el, a Story (177 ezer) pedig egyenesen a teljes közéleti havilap piac példányszámát felülmúlja.
A legnagyobb példányszámú havilapok viszont a női magazinok közül kerülnek ki. A Nők Lapja (220 ezer) és a Kiskegyed (193 ezer) vezetik az eladási statisztikákat, nyomukban egy sor 16-50 ezer példány között fogyó női lappal. Persze ezek a példányszámok is folyamatosan csökkennek.

Talán leg elszomorítóbb a szaklapok piaca. A téma jellegéből adódóan talán a nyomtatott informatikai újságokat sújtja leginkább az online lapok terjedése. Megannyi IT oldal és blog szívja el a nyomtatásba kerülő témák elől az olvasókat, és a témák aktualitás vesztése is őket érinti legrosszabbul. A GameStar (4 ezer), PC World (5 ezer) és Chip Magazin (7 ezer) már együtt sem nagyon adja ki egy átlagos IT blog látogatottságát.

A 25-30 ezres példányszámú autós újságok még jobban állnak egy kicsivel, mint például a fotós magazinok, amik teljesen ki is maradtak az Index cikkéből.

Bíztató és aggasztó jelek
Akár bíztató is lehetne a női lapok dominanciája és hogy egyes bulvár lapoknak még növekedni is sikerül a recesszió közepette. Ezek azonban nem adnak okot komoly optimizmusra.

Ugyan bíztató lehetne, hogy a Forbes nemrég jelent meg magyar nyelven (még eladási adatok sincsenek róla), a Sanoma viszont lehet, hogy kivonul Magyarországról. Ez némi átrendeződési lehetőséget is jelent a piac számára, de ugyanakkor bizonytalanságot jelent a lapoknál dolgozók számára.

A dohányboltok is ártanak a lapkiadásnak
Idén egy újabb tényező is felmerül a példányszámok visszaesése kapcsán. Az Index cikke alaposan körüljárja, hogyan hatott az újság vásárlási szokásokra a dohány termékek eltűnése az újságosoktól, miközben az új Nemzeti Dohányboltok többsége nem akar újságot árulni.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!