Társadalomkritika a Nokia új reklámjában

Nokia-mobile-photography-commercialEgyre nagyobb divat a mobil gyártóknál a konkurenseket cikizni, amiben a finn gyártó most egyszerre beszólt mindenkinek, aki tablettel vagy mobillal fényképez….persze lehet, hogy csak az irigység miatt kapták elő a görbe tükröt. Még ha az általuk igért megoldás nem is orvosolja a problémát, azért nagyon is találó a videó, mert tényleg egyre gyakrabban látjuk ezt magunk körül – vagy inkább magunk előtt.

A Microsoft épp most vásárolja fel a Nokiát, hogy jobb helyzetbe hozza a Windows Phone rendszert az okostelefon piacon. A National Geographic közben éles tesztjével arról próbál meggyőződni – és minket is meggyőzni – hogy a Nokia legújabb 41 megapixeles mobilja alkalmas komoly használatra. Persze, hogy a National Geographic-et nem néző közönséget is elérjék, egyértelmű, hogy szükség van egy tévé reklámra is, amiben elővették az egymással lökdösődő mobil fotósok problémáját. Kétség kívül nagyon fontos és aktuális probléma (jóléti társadalmakra jellemző – ún. 1st world problem).

Igaz, hogy ezen a jelenségen az új Nokia telefon is aligha fog változtatni. Részben azért, mert a Nokiások ugyanúgy fognak ezután is lökdösődni, mint ahogy eddig is tették ők maguk és mások is. Részben pedig azért, mert ha mások eléjük állnak, akkor a nagy felbontású, zoomolható képeken is csak az előttük álló mobil fotósok fognak látszani, úgyhogy már csak ezért is lökdösődni fognak ugyanúgy, mint bárki más.
De azért jó látni, hogy egyre több embert zavar a jelenség – még ha nem is tesznek sokat ellene. Sajnos ezzel sokszor a hivatásos fotósok munkáját is akadályozzák. Különösen, mióta egyre több újságíró is fényképezget a mobiljával – nem csak azért, mert a lapja erre utasítja, miután kirúgják a fogóriportereket.

http://www.youtube.com/watch?v=2vR4LeL0yzE

Persze nem csak a fotósokat és a nézőket zavarja a jelenség, a közönség által fotózott előadóknak és az események résztvevőinek legalább annyira kellemetlen tud lenni. Az Fstoppers cikkének szerzőjét leginkább koncerteken bosszantják a mobillal fotózók, így Mayer Hawthorne humoros megközelítését említi, aki úgy a negyedik száma körül bejelentette, hogy eljött a koncert “Instagram része”, így vegye mindenki elő a mobilját és fotózzák, míg ő pózol nekik. Majd úgy két percnyi pózolás után szépen megkérte a közönségét, hogy most már mindenkinek megvannak a remek képei, most már tegyék el a telefont és élvezzék a koncertet.

A Printscreen is foglalkozott a reklámmal, ők Louis C. K. humorista nyomdafestéket nem mindig tűrő szavait elevenítik fel arról, hogyan takarják el a szülők az arcukat a gyerek fellépése alatt, így az izguló gyerek csak telefonokat és tableteket lát a szülők arca helyett, a szülő meg egy egérmozit néz a képernyőn, ahelyett, hogy az orruk előtt zajló előadást néznék.

http://www.youtube.com/watch?v=zd2sRC3K9Hs

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!