Új üzleti modell: fizess érte, hogy fotózhass

és még fel is használják a képeidet!

Prince on Sziget Festival

Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Miközben egyre többen próbálnak ingyen munkára bepalizni fotósokat, egy amerikai rock banda ennél is nagyszabásúbb gondolattal állt elő. Fizetős szolgáltatásként hirdetik a koncertjeik fotózásának lehetőségét. A feláras fizetővendég fotózási lehetőséget kap és a képeit közzé is teszi a zenekar saját Instagramján. A felháborodás úgy látszik, nagyobb, mint az érdeklődés, de ez nem jelenti, hogy nem ez vár a koncertfotózásra (is?).

A Hawthorne Heights új magaslatokba próbálja emelni a koncertfotózást, bár van aki szerint soha nem volt még ilyen mélyen, mint ahova most süllyedt. A zenekar egész napjának dokumentálási lehetőségért mindössze 150 dollárt (kb. 35 ezer forint) kérnek a reménybeli fotósoktól. Ez valamivel kevesebb, mint amennyi normál esetben egy ilyen munka napidíja lenne, csak eddig nem a fotósok fizettek érte, hogy fotózhassanak.
Talán a karaoke bárok adták az ötletet, hogy ha lehet olyan szórakozóhelyet csinálni, ahol a közönség lép fel, akkor miért ne lehetne pénzt kérni a fotósoktól? Végül is van múzeum is, ahol árulnak fotós jegyet.

HawthorneHeights-photographer4aDay

Így nézett ki a felhívás a zenekar oldalán

zenekar honlapján ez a hirdetés jelent meg:

“Fotós szeretnél lenni? Gyere velünk és készíts fotókat egész nap a Warped Turnénkon! Mi biztosítjuk számodra a hozzáférést és az élményt, amire szükséged van. A képeidet pedig kitesszük az Instagram oldalunkra és feltüntetjük a nevedet. Ez remek lehetőség bárkinek, aki szeret fotózni, akár hobbiból vagy megélhetésként is.”

A hirdetés azonban hamar eltűnt a zenekar oldaláról. Mondjuk ebből nem egyértelmű, hogy visszavonták az ajánlatot, vagy csak a további támadásokat próbálják elkerülni, és talán már jelentkezőjük is van elég. Komoly negatív visszhangot váltott ugyanis ki a fotós társadalomban. A zenekar Facebook oldalát is elárasztották a fotósok, akik nem fogták vissza kritikájukat.
Végül pénteken egy bocsánatkérést tettek közzé, amiben többek közt azt írják, hogy megértik a fotósok felháborodását, valószínűleg nem kellett volna a gyakornok kifejezést használniuk (talán egy az óta már törölt poszt alatt zajló vitában). Azt állítják, senkit nem akartak megbántani, csak egy igazán különleges élményt próbáltak teremteni a rajongóik számára. A használt kifejezésekért és a félreértésért elnézést kérnek.

Pár kérdés tisztázatlan
A PopPhoto rávilágít az ajánlat érdekesen felületes megfogalmazására. A szokatlan szerződéses viszonyból ugye nem világos, hogy itt mennyiben beszélhetünk megrendelésre készülő képekről, vagy hogy kit mi is illet a szokatlan irányú díjfizetés ellenében. Vajon ki és hogyan rendelkezne a képek felhasználási jogaival?
A PetaPixel cikke hozzáteszi, hogy vajon akkor is kiteszik a fizető ügyfél képeit az ajánlat értelmében, ha azok a képek amúgy borzalmasak, vagy egyenesen kínosak lennének a bandája nézve? Ugyanakkor azt is felvetik, hogy vajon mennyiben lennének mások a reakciók, ha egy ilyen ajánlattal nem a Hawthorne Heights, hanem mondjuk a Rolling Stones tenne ilyen ajánlatot?

Ez még csak a kezdet?
Nekem van egy olyan érzésem, hogy a korábban hasonlóan komoly felháborodást keltett LGT – és még sokan mások, akik az utóbbi időben hasonló dolgokkal próbálkoztak – nagyjából egyszerre csapnak a homlokukra, hogy nekik ez eszükbe sem jutott és csak a már elcsépeltté vált “gyere, fotózz ingyen nekünk!” felhívásig jutottak, pedig az ilyen fotós belépőkön sokkal nagyobb lenne a haszonkulcs, mint egy logózott pólón. – Mondjuk találkoztam már Magyarországon a “fotózz onnan, ahonnan a profik” felhívással olyan eseményen, ahol a komoly médiumoknak dolgozó profi fotósok jelentkezéseit sorra dobták vissza azzal az indokkal, hogy túljelentkezés van.

Nem jellemző az ilyen
Bizonyos területeken működik hasonló modell, de jellemzően a sajó világában nem divat. Általában csak a televíziós közvetítési jogokért szokás pénzt kérni, és ez is csak ott működik, ahol az esemény a kiemelt érdeklődés miatt elég értékes hozzá, hogy a médiumok a tudósítással járó költségeken kívül még külön a lehetőségért is fizessenek. Próbálkozni persze lehet vele, de kevés olyan színvonalú esemény van, amelyiknél bejöhet. A Forma 1 és az Olimpia a világ legnézettebb sportesemények, de még ezek fotózásért sem vetődik fel, hogy fizetni kelljen a fotózásért, bár a komoly túljelentkezés miatt nagyon erősen szűrik, hogy kik kapnak rá lehetőséget.

Te mit gondolsz erről a fizetős megközelítésről?

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék