570 kiló alatt tört csak a világrekorder tésztahíd

Reccs 2013: a nagy tésztahíd építő (romboló) verseny

Magyar verzió

Nehéz elképzelni, hogy a étkezési tésztából ilyen erős szerkezeteket lehet építeni. Ezt még a külföldi versenyzők se nagyon akarják elhinni, de a magyarok évről-évre megmutatják a világnak, hogy többet tudnak, mint mások. Hosszú órákat, de inkább napokat töltenek az építéssel, hogy aztán a versenyen ripityára törjék a munkájuk eredményét – néhányan nézni se bírják. Innen a verseny neve: reccs!

Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Régóta terveztem, hogy elmegyek egy tésztahíd építő versenyre, mert már sokat hallottam róla, de eddig valahogy kimaradt. Hogy pont a műfaj világbajnokságára sikerült elmennem, az inkább csak a véletlen műve, de cseppet sem bánom. Pláne, mivel még a világcsúcs is megdőlt.
Mondjuk a szervezés bizonyos részleteiről tanulmányt tudnék írni (lehet, hogy fogok is). Például nem volt kis feladat összevadászni a képek leadásához nélkülözhetetlen információkat, mert a rendezvény honlapján még a mai napig sincsenek fent az eredmények. De alapvetően azért pozitív élmény marad az esemény.

Voltak versenyzők, akik azt mondták, hogy 36 órát töltöttek a tésztahíd elkészítésével, de a hídjuk “csak” úgy 100 kiló körüli terhet bírt el. Ez is őrült soknak tűnik, de vannak, akik ennél akár három-négyszer több időt fordítottak a saját hídjukra. Az alaposságnak viszont meg van az eredménye is, a magyar versenyzők tésztahídjai akár három-négyszer nagyobb terhet is elbírnak, mint a külföldi versenyzőké.

Mint valaki mesélte, külföldi versenyeken nem is nagyon szeretik a magyar versenyzőket, mert másnak nincs esélyük ellenük. A titok pedig így elmondva elég egyszerűnek tűnik. Csak csinálja utánuk, aki tudja: gondosan átválogatják az alapanyagnak megvett tésztát, kirostálják a nem elég szabályos, vagy nem megfelelő teherbírású szemeket, méretre vágják, újra válogatják, hogy nem sérültek-e meg, aztán kezdik csak el az építkezést, szintén aprólékos műgonddal. A győztes hidat például nem érintette a verseny előtt emberi kéz. Vincze Miklós és Jaró Csaba gumikesztyűben állították fel hídjukat a mérő szerkezetre. Bár a műsorvezetőnek nem árulták el, hogy erre mi az okuk.
Tudták, hogy kell a fizikai és statikai ismereteken és az alapos tervezésen kívül az elővigyázatosság is. Egy korábbi házi versenyen sorra törtek a száraztésztából készült alkotások még a verseny előtt (mert akkor egyébként is pusztulnak). Valaki ugyanis gondatlanul rájuk nyitotta az ablakot. A páratartalom és hőmérséklet hirtelen változása pedig pusztítóbb volt, mint a verseny során használt feszítő szerkezet. Mint az Index videójában (lásd alább) mesélik, a nyertes duó egy korábbi hídja elvizesedett a verseny előtt, így kénytelenek voltak három nap alatt újat építeni. De már aligha bánják. A Hoverla 5 fantázianevű tésztahíd 570,3 kg alatt roppant csak össze. Ami igazán izgalmassá teszi ezt a versenyt, hogy nem csak öncélú szórakozás, hanem mérnöki pontosságot és ismereteket igényel, amiket a tanulmányok során és későbbi szakmájukban is jól használhatnak majd. Lényegében egyfajta tanulmányi versenyről van szó. Külön érdekesség, hogy a legtöbb híd készítője viszonylag nagy pontossággal (esetenként 10% eltéréssel) meg tudták mondani, hogy milyen terhet bír majd el a szerkezetük.

A hosszú bevezető után jöjjenek a dobogós eredmények, és a képek, végül az Index videója (többek közt azért nem a tv2 riportja, mert abban nincsenek olyan szép lassított jelenetek, meg náluk nem hangzik el a nyertesek neve sem, a feliratokat meg mindig kihagyják a webes videóikból).

Tésztahidak:

  1. Hoverla 5 – 570,3 kg
    Vincze Miklós és Járó Csaba, Óbudai Egyetem (Magyarország)
  2. Tappancs  3.1 – 482,0 kg
    Filip András, Óbudai Egyetem (Magyarország)
  3. Rophaym – 355,7 kg
    Horváth Bence, Óbudai Egyetem (Magyarország)

Tartók:

  1. Original – 543,6 kg
    Márkos Szilárd, Óbudai Egyetem (Magyarország)
  2. Profi – 458,0 kg
    Szabó Zoltán és Barna Tamás, Óbudai Egyetem (Magyarország)
  3. RAM – 447,2 kg
    Artūrs Vēvers, Māris Puriņš és Raivis Skrebs, Rigai Műszaki Egyetem (Lettország)

Kiegészítés: Mint a május 27-én megjelent ingyenes MTI hírében szerepel, “A május 24-i versenyen Bulgária, Lettország, Portugália, Románia, Szerbia, Németország és Magyarország iskoláinak diákjai vettek részt.”

Spaghetti Bridge World Championship

Vigyázva tárolják őket – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Spaghetti Bridge World Championship

Még óvatosabban mozgatják a hidakat – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Spaghetti Bridge World Championship

A tartókra is vigyáznak – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Miklos Vincze and Csaba Jaro (HUN)

Körültekintően állítják fel – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Spaghetti Bridge World Championship

Finoman a helyére igazgatják – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Spaghetti Bridge World Championship

Súlyt akasztanak rá – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

És törik – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Spaghetti Bridge World Championship

Szakad – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Spaghetti Bridge World Championship

Robban – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Miklos Vincze (HUN)

Amíg csak bírja: 570,3 kg az új világcsúcs – Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék