Valóságtól elrugaszkodott kütyü rajongók

sorban állnak, mint a birkák...

Samsungért is állnak sorba
Fotó: Fabrizio Bensch/Reuters

A tudományos akadémia elnöke szerint elrugaszkodtak a valóságtól a fogyasztói társadalom gerjesztői. Sok helyen idézett szavai az iPhone5 miatti sorbanállást emelik, de ennél jóval több a mondanivalójuk.

Ha nem is hiánytalanul, de egyetértek Pálinkás József véleményével (Origo, Index). Igaz amit mond, de kiegészítésre szorul. Nem csak azok rugaszkodtak el a valóságtól, akik egy iPhone5 miatt képesek éjszaka sorbanállni. És nem elsősorban a sorbanállással van a gond.
Mindenkire igaz ez a valóságtól elrugaszkodás, aki képes megapixelekben, megabájtokban, vagy akár darabszámban számolni a fotók értékét, fényképezőgép márkákban, típusokban mérni fotósok kvalitásait, ruha márkákban, köbcentikben, telek négyzetméterekben, négyzetméter árakban vagy milliókban mérni egy ember értékét. Márpedig ilyen világban élünk, egyre inkább szinte csak ezek számítanak az embereknek.

Pálinkás József tegnapi mondatát valószínűleg nemhogy címlapon nem hozta volna a legtöbb lap, ha nem szerepel benne az iPhone5 említése, napjaink egyik legnépszerűbb hívószava, de még a kevesek által olvasott Tudomány/Gazdaság rovatban se kapott volna egy rövid hírt. Most viszont szinte mindenki erről beszél.

Sokan sok féle képpen próbálják értelmezni. Ahogy lenni szokott – mert az ember már csak ilyen – mindenki saját világnézetéből, érdeklődéséből és vonatkoztatási rendszeréből közelít a témához – és azt hallja bele, amit hallani szeretne. Közérthetőbben fogalmazva, mindenki saját gumicsontját találja meg benne (természetesen én is).
Van aki kioktatásnak érzi, hogy megmondják az embereknek, mire költsék a pénzüket. Van aki azt látja bele, hogy itt most támadják az Apple termékek vásárlóit, és sérelmezi azt. Van aki ugyanezt látja bele, és helyesen bólogat, mert más márkák ugyanolyan elvakult rajongói ugyanúgy birka mód sorban állnak másképpen ugyanolyan termékekért. Van aki egyenesen azt hallja ki belőle, hogy éppen ezt a fajta innovációt élteti a tudós, hiszen ezek a telefonok mind a megtestesült fejlődést hozzák el sivár mindennapjainkba. Vannak, akik meg egészen más dolgokat látnak bele.

“A barna lányok azért nevetnek a szőke nős vicceken, mert azt hiszik rájuk nem vonatkozik.”

Így vannak vele valahogy az Apple és iPhone ellenzői/cikizői is. Attól, hogy a felkapott mondatban épp az iPhone5 lett a húzószó, elég valószínű, hogy Pálinkás József nem csak azt a 250 embert akarta birkának bélyegezni, aki a néhány miliméterrel vékonyabb telefonért beállt a sorba, és nem is csak azt a pár millió másikat, akik világ szerte ugyanazért álltak sorba. Hanem az összes többit is, aki ugyanemiatt egy másik, vagy harmadik sorba áll inkább. Az egész mai táradalom a konzumidiotizmusról szól. Arról, hogy mindenki rohanjon megvenni az újabbat, szebbet, jobbat, csak mert. Nincs indoklás, nincs racionális szükséglet, csak legyen fogyasztás. Aki kimarad ebből, az vagy aberrált, vagy retardált. Ha önhibádon kívül maradsz ki a menő cuccokból, akkor csak csóró vagy vagy. Ha tudatosan utasítod el a fogyasztói társadalmat, akkor ódivatú, lúzer, punk és gáz vagy. Eredetinek biztosan nem tart a közvélemény.

Jó lenne, ha valaki legalább forrásként linkelné a teljes szöveget, hogy jobban megismerje, aki akarja. Bár a többséget nem is érdekli jobban annál, hogy most épp megsértődhet, mert neki szóltak be, vagy helyeselhet, mert azoknak szóltak be, akiknek ő beszólna. Még akkor sem, ha tényleg érti a GDP és innováció szembeállítását, mert akkor meg politikai és/vagy gazdaságtani világnézeti szembenállás miatt gondolkoznak az emberek hasonló szekértáborokban, mint más szinteken Apple-PC, Apple-Android vagy Canon-Nikon szembenállásban, vagy a többi népszerű hitvitában. Pedig az a fajta innováció, amire Pálinkás gondol valószínűleg tényleg sokkal érdekesebb annál, mint hogy melyik évben hány megapixellel ciki már fényképezni, vagy milyen telefonnal égő megjelenni egy buliban. Persze az nem biztos, hogy az a nézet, hogy az innováció erősebb motorja lehet a társadalmi fejlődésnek a GDP fokozásánál, a gazdasági realitásban is megállná a helyét. Mert ugye azokra az innovációkra is elő kell valahonnan teremteni a gazdasági forrásokat. Minden esetre a vita ezen részének több értelme volna – csak hát elvontabb, és a többség számára unalmasabb a népszerű megközelítséknél.

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék