Értekezések a mobilos fotózásról

“Fényképezős mobiltelefon”

Egy időben magam is idegenkedtem a mobillal fotózástól, sőt még ma is vannak fenntartásaim, de ezek java részt átalakultak. Már nem az eszköz a szűk kerezstmetszet, hanem “csak” a felhasználó igényessége.

A kamerás mobilok hajnalán a fényképezőgépek képminőségének felsőbbrendűsége mondatta velem (és másokkal is), hogy nem érdemes a mobillal fotózni. Ma már az akkori fényképezőgépek képminősége is megmosolyogtató néha. És talán a mobilok kameráinak fejlődése még a fényképezőgépekénél is gyorsabb volt.

Már nem nonszensz
A technikai feltételek, és a végeredmény minőségi javulása miatt ma már nem olyan nonszensz mobil fotókat használni. Sőt kifejezetten divattá vált a mobillal fotózás, amit (némi túlzással persze) az analóg korszak polaroid divatjához lehetne leginkább hasonlítani. Már nem csak az amatőrök űzik előszeretettel (és gyakran magas színvonalon is), hanem a profik közt is akadnak lelkes követői. Elég a blogon is emlegetett iPhone fotósokra (David Guttenfelder, Chase JarvisDamon Winter, Gárdi Balázs, Stiller Ákos) gondolni, vagy éppen Barakonyi Szabolcsra, akinek az Indexen iBarakonyi néven szoktak mostanában megjelenni iPhone-al készült képriportjai, mikor egy-egy tüntetésen épp nincs ideje/módja profi fényképezőgéppel készült képeit elküldeni.

Nemrég az Origon Dömötör Ági foglalkozott a mobil fotózás témájával, most pedig a HVG közölte Illényi Balázs hasonló témájú írását, érthető módon első sorban mindkét anyagban Gárdi Balázst emlegetve a műfaj egyik legfőbb úttörőjeként. Hiszen ő magyar létére mindjárt nemzetközi porondon honosította meg a mobiltelefonos riport fotózást.
A témában megjelent gyakran igen heves szakmai viták táptalaja általában nem is az, hogy a kép mobillal készül vagy sem. Sokkal inkább az utólagos feldolgozás. A viták pedig etikai alapokra terelődnek a puszta technikáról. Hogy a fényképezőgép által alkalmazott effektek, feldolgozások és azok esztétikai hatása milyen mértékben tekinthető a hiteles tájékoztatás részének, vagy mennyiben válik tőlük a kép manipulálttá.

Csak a kép számít
A hétköznapi fotózgatót persze az etika és a retusálás kérdése nem kell, hogy befolyásolja. Elengedhetetlen kiegészítésnek tartom viszont, hogy szerintem a mobil fotót az emelte (nagyjából) azonos rangra a digitális fotóval, hogy a komoly minőségi problémák mára megoldódtak. Mivel az elkészült képen már nem látszanak (annyira?) az előállító eszköz minőségi korlátai, lehetőséget kapunk, hogy csak a képet nézzük. Ha a kép jó, akkor mindegy, hogy mobillal, vagy esetleg komolyabb fényképezőgéppel készült. Ma pedig már nem elsősorban a gépen múlik, hogy a kép jó legyen.

Mégis sok a vacak mobil fotó
Hiába fejlődik viszont a mobil kamerák technikája. Sok készülék a mai napig borzalmas képminőséget produkál, a minőségi javulás tehát nem általánosítható minden mobiltelefonra.
Illetve változatlanul pocsék képet készítenek a hozzá nem értő felhasználók. Ebben a tekintetben semmi sem változott a kezdeti időkhöz képest. Aki nem ismeri a készülék tulajdonságait, nem tudja, hogy mit hogyan érdemes lefényképezni, fogalma sincs a képkivágásokról, alapvető kompozíciós ismeretekről, de még csak azt se tudja/érti/alkalmazza, hogy a téma lehetőleg legyen a képen (és nem is érdekli), annak a jobb képminőségű fényképezőgép ugyanúgy nem jelent megváltást, mint a világ legkomolyabb fényképezőgépe. Aki pedig így fényképez a mobiljával (is), annak még a nagy számok törvénye sem biztos, hogy megoldást jelent a problémájára, mert még a sok rossz kép között sem biztos, hogy több jó akad. De reménykedni lehet, sőt kell is!

Te mit gondolsz a mobillal fotózásról?

Kiegészítés: Sajnos a posztba ágyazott kép forrását nem sikerült kiderítenem, pedig már maga az ötlet miatt is említésre méltó lenne!

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!