Mitől profi egy fényképezőgép?

NikonDSLRlineup

Amatőr és profi gépek

Természetesen egy fényképezőgép csak annyira lehet profi – vagy inkább használható – amennyire a fényképész képes kihasználni a képességeit. De akkor mégis mit jelent, hogy egy fényképezőgép profi vagy sem?

Általános tévedés, hogy egy “okos gép” pótolhatja a felhasználó hiányosságait. Szerintem egy nagyon szuper felszereléssel is pont ugyanolyan rossz képeket lehet készíteni, ha valaki nem tudja használni. Ha pedig valaki tudja mire és hogyan használja a gépet, akkor kevésbé profi géppel is ugyanúgy boldogul – legfeljebb egy komolyabb jobban a kezébe illő géppel hatékonyabban, gyorsabban, kényelmesebben tud dolgozni. De a képek minőségét eredendően nem a gép határozza meg, hanem aki és ahogyan használja azt.

Gyakran felvetődő kérdés, hogy mi alapján rangsorolják a fényképezőgépeket? A rangsorolást leginkább maguk a fényképezőgép gyártók végzik. Előre kidolgozott ár és termék kategóriákhoz illesztve tervezik a gépeket, különösen azok paramétereit, és képességeit:

  • Belépő szint: alacsonyabb ár, olcsóbb anyagok, egyszerűbb kialakítás, több automata funkció, kevesebb bonyolult funkció, kisebb testreszabhatóság
  • Amatőr szint: magasabb ár, fejlettebb szolgáltatás készlet, több manuális állítási lehetőség, valamivel jobban testreszabható
  • Félprofi szint: még magasabb ár, továbbfejlesztett szolgáltatás készlet, még több manuális állítási lehetőség, komolyabb testreszabhatóság, tartósabb anyagok
  • Profi szint: kifejezetten magas ár, még további szolgáltatások, masszív kialakítás, nagy súly, nincs automata mód, kevesebb döntést hoz meg a gép a felhasználó helyett, azok is jobban finomhangolhatók, beállítások, kezelőszervek működése jobban testreszabható

Canon-EOS60D-camera-printsMit jelent mindez?
Talán kicsit ködös így is a megfogalmazás, de hogy mik ezek az eltérő szolgáltatások, funkciók, azok típusonként, gyártónként, sőt néha évjáratonként is eltérőek lehetnek. A belépő szint jobbára csak az alap funkciókat tartalmazza, amivel bármelyik turista boldogul, még ha nem is tudja hogy működik egy fényképezőgép. Dominál a teljesen automata mód (auto vagy zöld keret), és a szintén döntően automata program módok (sport, portré, tájkép, éjszakai, stb), bizonyos. A belépő szinten gyakran nem is lehet minden paramétert szabadon állítani, és az sem ritka, hogy egyes funkciók más beállításokhoz rendelve működnek csak. Például követő AF csak a félautomata Sport módban használható, de igaz lehet ez fénymérési, AF mező választási, vagy akár a beépített vaku használatára is (mondjuk a profi gépekben általában nincs is beépített vaku). Van akinek ez kényelmes (pl. mert úgyse akarja állítgatni), van akit viszont zavar, mert inkább manuális módban fotózna, viszont használná a követő fókuszt, de nem tudja. Erről a gyártók általában úgy gondolják, hogy ha ez a mértékű automatizálás már zavar, akkor neked egy komolyabb gépre van szükséged.
Minél magasabb gép kategóriát nézünk, az automata funkciók úgy szorulnak háttérbe, és egyre több beállítási, konfigurálási lehetőséget nyújtanak. Maga a fotó készítés alapja, és a lehetőségei nem térnek el nagyon, csak azok a szolgáltatások, amik ezek használatát kényelmessé, kézreállóvá teszik. Míg az amatőrnek (csak a gyártó szerint?) kényelmesebb minél jobban automatizáltan használni a gépet, addig a profik jobban értenek a fotózáshoz, ezért jobban (fel)ismerik a helyzeteket, amikben a gépet használni akarják, és az ennek megfelelő beállításokat. Pontosan ezért akarnak általában nagyobb beleszólást a gép működésének szinte minden részletébe, amire az egyre magasabb temrék (és ár) szinteken egyre több lehetőséget kapnak. Nyilván sokszor előfordul, hogy ha nem kezdő és hozzá nem értő fotós valaki, de egy olcsóbb, egyszerűbb gépet vesz, akkor is szívesen használná a profiknak kínált lehetőségeket, mert nem csak az igény, hanem a szakértelem is megvolna rá. Csak sajnos a marketing osztály így találta ki a termék kínálatot. Kénytelen az ember mérlegelni, hogy a nagyobb kreativitást és több beállítást engedő profi gépre tényleg szüksége van-e annyira, hogy megfizesse a jóval magasabb árat érte.

Konkrét jelölések
A kategóriákhoz tartozó típusjelzések, és azok rendszere gyártónként (sőt olykor gyártón belül is) változó. A Canonnál általában következetes a számozásban, a legtöbb számjegy (pl 1000D) jelzi a belépő szintet, és minél kevesebb a számjegy, annál magasabbra pozícionálják a típust. A három számjegy még az amatőr gépeket jelzi. A két számjegy az ennél magasabb haladó amatőr, vagy félprofi szintet jelzi, amit már nem csak a több lehetőséget, nagyobb szabadságot igénylő hobbisták választanak, hanem a szerényebb költségetésből gazdálkodó, de megélhetésként fotózó profik is. Az 5D és 7D család tagjai már egyértelműen a félprofi kategóriába tartoznak (persze ilyet is vesz magának sok amatőr, ahogy csúcs gépeket is, akinek a pénztárcája megengedi), míg legfelül az 1D család tagjai vannak, mint csúcs géppel.

A Nikon már változatosabban számoz. Míg a legkevesebb számjegy náluk is egyértelműen a profi kategóriát jelzi (pl D3, D4), addig a két számjegy (pl D90) nem a közvetlenül ez alatti szinthez tartozik, hanem épp ez a belépő szint. Az egy számjegyű profi gépek alatti félprofi szint a Nikonnál három számjegyű (pl. D300, D700, D800).

Más gyártó pedig nincs igazán jelen a profi világban, és a típusjelzéseiket se nagyon ismerem. A konkrét géptípusokról és azok konkrét funkcióiról pedig nem hiszem hogy van értelme itt írnom. Úgyis változnak a típusok, és változnak a termékek szolgáltatásai.

Hogy döntsem el, profi-e a gépem?
A gyártó már eldöntötte. Kiderül a terméklapján szereplő adatokból, az árából, és hogy a gyártó milyen címszó alatt sorolja fel az árlistában. A besorolásnak meg igazából nincs jelentősége.
Egy-egy konkrét gép esetében gyakran felvetődik a kérdés, hogy ez most az amatőr vagy félprofi kategóriába tartozik, vagy inkább a félprofi és a profi határán mozog, de vajon konkrétan hova sorolandó. Van, hogy nagyon nehéz, sőt szerintem nem is kell eldönteni. Teljesen mindegy, hogy ki hol húzza meg a határokat, és mitől tekint profinak egy gépet. Mindig azt kell megnézni, amit az adott gép tud, és hogy az azt használni akró fotósnak mik az igényei, és azok mennyire találkoznak a gép szolgáltatásaival. Minden más csak marketing és ködösítés.

Mindig az a legjobb fényképezőgép, ami nálad van, mikor fotótémát találsz, és csak a kép számít, sosem az, hogy mivel készítetted!

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék