David Guttenfelder iPhone fotói Afganisztánról

iPhone-photos-Afganistan-David-Guttenfelder-AP1

Fotókért katt a képre!

Az AP fotóriporter, David Guttenfelder szabadidejében iPhone telefonjával fotózza Afganisztánt.

Ez a hír terjed most futótűzként a Twitteren és a magyar blogoszférában. Jobbára mindenki hozzáteszi, hogy milyen jó példája ez annak, hogy nem kell többszázezres felszerelés a jó képekhez. Van aki azt is hozzáteszi, hogy Afganisztánban könnyű jó képeket csinálni, a fotósnak “csak” ott kell lenni.
Természetesen van is ebben valami. Afganisztán olyan hely, ahol fény – ami a mobil fotózás szűk keresztmetszete szokott lenni – van bőven, és fotótémában is bővelkedik a környék – ami szintén nem elhanyagolható. Politikai és történelmi szerepe, jelentősége miatt szinte minden fotó érdekes, ami Afganisztánban készül. Ahogy azt a témának szentelt AP galériát megnyitó szövegében Guttenfelder szerényen elmondja, ezek a telefonos képei “nem sokban térnek el azoktól, amiket maguk a katonák készítenek saját telefonjaikkal”.

Képei talán csak abban térnek el, hogy hozzáadja saját egyedi látásmódját. De nem is olyan kevés ez, hiszen Guttenfelder látásmódja harcmezőkön és komoly szakmai tapasztalatokban egyaránt edződött. Nem csupán munkaadójának, az Associated Press nemzetközi hírügynökségnek elismert munkatársa, de számos szakmai elismerés birtokosa is. Többek között a Word Press Photo pályázat idei győzteseinek egyike. Az ő esete így jóval több annál, hogy fogott egy mobiltelefont, és azzal dolgozik fényképezőgép helyett.

iPhone-photos-Afganistan-David-Guttenfelder-AP2

Fotókért katt a képre!

Miután azt már sikerült bemutatnia, hogyan látja fényképezőgépével Afganisztánt (nekem azért ezek a képei jobban tetszenek), most azt is megmutatja, hogyan örökíti meg telefonjával. Ahogy a fotózásban gyakorta előforduló újítási szándék, hogy más megközelítést, más eszközt keresünk a kiszemelt témához. Ilyen volt régen az instant point and shoot Polaroid gép művészeti célú felhasználásra, vagy épp a camera obscura (lyukkamera), és újabban a digitális korszak újdonsága az analóg film reneszánsza is. Az iPhone persze kézenfekvő megoldás lehetett, hiszen egyébként is magánál tarthatja, nem igényelt további felszerelési tárgyat, különleges forrásokat, és nem utolsó sorban ez a kütyü egyébként is kellő figyelmet kap.
A sorozat apró belső poénjaként ajánlom mindenki figyelmébe a sorozat 27. képét, amin megmutatja az afgán időjárás hogy kezdi ki az ott dolgozó fotósok felszrelését.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!